Ju-on: Shiroi Rojo

Ju-on: Shiroi Rojo

Een jongen vermoordt zijn hele familie nadat hij gezakt is voor zijn eindexamen. Daarna pleegt hij zelfmoord. Hij heeft echter een videoband achter gelaten met een geheimzinnige boodschap erop. Er is echter ook nog een andere stem op de band te horen. De stem van Akane, vriendin van de (zelf)moordenaar. Na deze bizarre gebeurtenis begint Akane vreemde, onverklaarbare dingen te zien.

Ju-on: Shiroi Rojo (The Grudge: Old Lady in White) is samen met Ju-on: Kuroi Shojo (The Grudge: Girl in Black) een film uit de Grudge franchise die weer uit het land komt waar hij uit hoort te komen: Japan. Zes jaar na het tweede deel van de originele serie, ontstaat er weer een nieuwe vloek bij een andere familie. Erg leuk gedaan, want zo laten ze dus zien dat de vloek bij iedereen kan ontstaan en niet alleen ‘uit kan lekken’ uit een familie.

The Grudge: Old Lady in White is deze keer niet geregisseerd door Takashi Shimizu, maar door de onbekende Ryuta Miyake. Miyake heeft er echter een soort ode aan de eerdere films van gemaakt. De film speelt zich af in hetzelfde huis (of in ieder geval in een huis dat precies op het huis uit Ju-on 1 en 2 lijkt), Toshio verschijnt ook nog heel even ten tonele en ook de structuur van de film is vrijwel hetzelfde. We krijgen weer allerlei losse fragmenten, die steeds meer tegen het einde aan tot een geheel worden gesmeden. Deze verhaallijn werd ook aangehouden in de originele films.

De acteerprestaties waren best goed. Niemand sprong eruit, maar er was ook niemand die slecht acteerde. De acteurs en actrices deden in ieder geval goed mee, waardoor de dreigende sfeer van de film ook goed tot zijn recht kwam. Daarnaast een compliment voor de keuze van de geestverschijning. De oude vrouw was erg goed, echt een vrouwtje die je niet graag tegen zou willen komen in het donker. Heel wat angstaanjagender dan de geestverschijning van Girl in Black en minstens even angstaanjagend als Kayako uit de originele films.

Door de korte speelduur blijft de film de gehele tijd boeiend. Doordat alles in korte tijd moet gebeuren krijgt de film een erg vlot karakter, dit kon ik wel waarderen. Door de constante spanning, goeie scares en leuke knipogen naar de originele films is de film heerlijk om naar te kijken. Een ware must see voor de liefhebbers van de franchise en een vermakelijke film voor bijna iedere liefhebber.