King Of The Hill, The

De kritieken over deze El Rey De La Monta?a (The King Of The Hill) liegen er niet om. De meeste recensies spreken van een zenuwslopende thriller en de film won zelfs een prijs op het Amsterdam Fantastic Film Festival (AFFF) in 2008. Het zal je als lezer dan ook niet verbazen dat ik deze film met hoge verwachtingen tegemoet ging.

Centraal in de film staat het personage Quim, die op weg is naar zijn ex-vriendin in de hoop zich met haar te verzoenen. Tijdens een tussenstop bij een tankstation ontmoet hij de aantrekkelijke Bea. Nadat Bea echter is vertrokken, blijkt al gauw dat ze hem bestolen heeft en zet Quim de achtervolging in. Wanneer hij met zijn auto door het bos rijdt, wordt hij echter plotseling beschoten. Hij kan niet meer verder rijden en besluit te voet een uitweg te zoeken. Wat resulteert is een soort achtervolging in de bossen in de stijl van Deliverance (1972) en Wilderness (2006). Dat de film geen originaliteitsprijs zal winnen, zal de meesten dan ook niet verrassen. Het concept is al enkele decennia oud.

Ook qua uitwerking verzuimt de film het om een nieuwe richting in te slaan. Een aantal relatief saaie sc?nes volgen elkaar in snel tempo op en voor we het weten zijn we al weer aan beland bij de ontknoping van de film. Ik moet zeggen dat ik wel enigszins verrast was maar de manier waarop de twist is uitgewerkt kon mij helaas niet bekoren. De regisseur kiest af en toe voor enkele bijna computerspel-achtige shots die het beetje stijl dat de film daarvoor nog had helemaal laten verdwijnen. De eindsc?ne is werkelijk op kinderlijke wijze uitgespeeld en ook niet bepaald sterk geacteerd.

Wat is er dan wel goed aan deze film? Enkele mooie shots van de bossen in Spanje. Dat in combinatie met de mooie Mar?a Valverde zorgde ervoor dat ik de film niet voortijds heb afgezet. Uiteindelijk is deze The King Of The Hill dus een fikse tegenvaller geweest en kan ik hem eigenlijk alleen aanraden aan de die-hard fans van dit subgenre.