Lords of Salem, The

Heidi, een blonde rock chick, is DJ bij een lokaal radiostation en vormt samen met Herman Whitey Salvador en Herman Jackson het ‘Big H Radio Team’. Dan ontvangt ze een houten doos met een vinylplaat met de tekst “een geschenk van de Lords”. Wanneer ze de plaat afspeelt, speelt deze achteruit en ervaart ze flashbacks van een traumatisch verleden. Wanneer Whitey de plaat draait speelt deze vooruit en wordt het een enorme hit bij de luisteraars. Dan ontvangen ze een nieuwe houten doos van de Lords met vrijkaartjes, posters en opnames van een optreden in Salem. Al snel komen ze erachter dat het geen rockspektakel is: de heren van Salem keren terug en willen bloed…

Rob Zombie is een horror liefhebber in hart en nieren, en draagt dat ook uit in zijn aparte stijl van films maken. Zijn films zijn lekker bizar en overgoten met een rock sausje, Zombie zelf is natuurlijk ook een rockster vandaar dat dat thema zo vaak terug komt. Hij is het soort filmmaker waar de ene helft van houdt en de andere helft zijn films waardeloos vind, ikzelf ben fan van Zombie vanaf het album Helbilly Deluxe en de film House Of A 1000 Corpses behoort tot mijn favorieten, de films erna waren ook genieten voor mij.. oke behalve Halloween 2 dan maar dat is een ander verhaal. Zombie is een echte filmmaker die alleen maakt wat hij goed vind en het niet veel kan schelen wat de rest ervan vind, dit keer is het thema heksen.

Het draait allemaal om Whitney gespeeld voor Sherri Moon Zombie vrouw van, deze is radio dj samen met onder andere Ken Foree en ze ontvangt een plaat van The Lords. Bij het afspelen van de plaat over de radio krijgt Whitney verschillende flashbacks naar een periode waarin een groep heksen tot de brandstapel worden verbannen en deze wraak zweren op de vrouwen van Salem, Ook de komst van 3 nieuwe bewoners in haar flat doet de hele situatie niet veel goeds. De rest van het plot spreekt eigenlijk voor zichzelf en hoeft ook niet verder te worden uitgelegd.

Wat volgt is een reeks aan bizare situaties met naakt dansende heksen, een pasgeboren baby en soort van seks met dieren en andere vage scenes. Vaag is wel het woord wat de rode draad is in de film, soms vraag je je af waar gaat het allemaal naar toe..een einde helaas finale wat misschien nog wel vager is en je niet weet waar je het kan plaatsen.

Een probleem van de film is eigenlijk wel Sherri Moon Zombie die de hoofdrol heeft, ja ze is de vrouw van en ziet er leuk uit. Maar dat is niet niet de rede dat deze dame een hele film kan dragen en in dialogen brengen is ze ook niet goed in helaas, tel daar nog eens een aantal plotgaten op waardoor de films soms wat lastig te volgen is. Leuk is wel om te zien dan Ken Foree en Bill Mosley een rolletje in deze film hebben als zo een beetje Zombie regulars.

Lords Of Salem ziet er visueel gelikt uit en kwa soundtrack valt er ook niks te klagen. maar kwa verhaal en de paden die de film opgaat komt het allemaal wat vaag over.

Rob Zombie, je houdt ervan of je haat het..maar deze film is misschien toch wel een van zijn vaagste.