Mal?fique (a.k.a. Evil)

Mal?fique (a.k.a. Evil)

Fraudeur Carr?re (G?rald Laroche) belandt in de gevangenis maar verwacht dat hij op korte termijn op borgtocht vrijkomt. Hij komt terecht in een cel met drie andere personen, de oude bibliothecaris Lassalle (Philippe Laudenbach),de travestiet Marcus (Clovis Cornillac)die nog ??n seksoperatie nodig heeft en de kinderlijke P?querette (Dimitri Rataud) die tussen varkens is opgegroeid. Door een ruzie vinden de vier mannen bij toeval een oud dagboek uit de jaren ?20 van een zekere Danvers, een placenta?s etende massamoordenaar, die ontsnapt schijnt te zijn met behulp van zwarte magie. Het bonte viertal besluit te ontsnappen door middel van de spreuken uit het dagboek.

Ondanks dat ?Malefique? zich voornamelijk afspeelt binnen de vier celwanden heeft de nog redelijk onbekende Franse regisseur Eric Valette door zijn strakke regie een donkere en claustrofobische film afgeleverd. Het laat zich dan ook vergelijken met Cube, ook zo?n acteursensemble tussen muren. Valette laat op een rustige manier precies dat zien wat we moeten zien, en gebruikt daar geen snelle clipachtige beelden voor, anders dan landgenoot Pitof, die onlangs Catwoman helemaal kapotsneed. Het sterke, originele verhaal bevat veel wendingen evenals de nodige bloederige momenten en boeit daardoor van de eerste tot de laatste minuut. De in beperkte mate voorkomende special effects zijn van uitstekende kwaliteit en dienen duidelijk de film in plaats van het omgekeerde (denk aan ?Van Helsing?). De simpele maar effectieve creepy muziek zal menigeen rillingen bezorgen en past bij het gotische uitstraling van de film. Dat het einde minder verrassend is dan men verwacht, is eigenlijk het enige minpunt van deze rolprent