Nightbreed

Daar waar iedereen Clive Barker kent van Hellraiser, kent bijna niemand zijn andere meesterwerk Nightbreed. Deze film is gebaseerd op het boek van Clive Barker Cabal. Persoonlijk vind ik dit een van de beste horrorfilms die ik ken. Het is een kleurrijke, maar toch duistere film met sprookjesachtige decors en boordevol uiteenlopende soorten monsters. Liefhebbers van special make-up effects kunnen hier hun hart ophalen, want er is hier erg veel aandacht aan besteed. Naast dit visuele spektakel zit het verhaal ook nog eens steengoed in elkaar.

Hier even kort de inhoud (spoilervrij):
Boone (Sheffer, die wij ook kennen van Hellraiser – Inferno) heeft problemen tussen zijn oren en die problemen worden alsmaar groter als zijn psychiater (Cronenberg – regisseur van o.a. The Fly, Rabid, Shivers, ExistenZ, Scanners) hem wijsmaakt dat Boone een seriemoordenaar is die zich maar bij de politie moet aangeven. Zwaar aangeslagen gaat hij de straat weer op en belandt, na een aanrijding, in het ziekenhuis. Hier ontsnapt hij en hij besluit naar een plek te gaan waar hij regelmatig van droomt, Midian. Deze plek blijkt namelijk echt te bestaan. Boone zal hier tussen de monsters gaan leven, met alle gevolgen van dien…

Dit is een film over de oorlog tussen mens en monster, waarin de vraag naar boven komt wie nu echt het monster is.

Een stukje van de DVD-hoes:
Flesh-crawling suspense, sudden fear … and a creepy array of shape-shifting beings. They are the Nightbreed, denizens of a world beyond death, beyond the imagination, perhaps beyond anything you’ve seen.

Voor degenen die het boek gelezen hebben zal blijken dat deze film er een hele goede adaptie van is. Hoewel de acteurs en actrices niet allemaal heel bekend zijn, is het toch goed gespeeld. Ik kan eigenlijk geen minpunten noemen. Waarom ik de film dan toch een negen geef en geen tien?
Die tien is voor Hellraiser, die ik toch ietsje beter vond. Maar begrijp me niet verkeerd, Nightbreed is een toppertje, die door iedere horrorliefhebber tenminste een keer gezien MOET zijn!

37 reacties

Mongroid.com

De DVD die ik heb, heb ik ge?mporteerd uit de VS. Er staan helaas nauwelijks extra’s op, behalve dan een trailer en filmografie?n van de Cast en Crew. Helaas…

Evil B.

O jammer zeg. Is het de theaterversie of de Director’s cut? De originele versie eindigde namelijk met de Breed in de schuur en Morgan Creek wilde dat einde erachteraan met Cronenberg die de priester offert. Jammer dat er nooit een vervolg is gekomen he? Er schijnen nog wel strips van te bestaan waarin je ziet hoe het verder gaat met de Breed. Ik ben benieuwd of ze bij elkaar kunnen blijven nu ze Midian kwijt zijn.

Mongroid.com

Ik heb de originele versie. Met de schuur dus. Ik ben ook heel benieuwd hoe het verder gaat. De stripboeken heb ik tot nu toe niet kunnen bemachtigen, maar misschien leest iemand dit, die dit wel weet. Ik heb ze een keer op een beurs gezien, maar toen was ik net blut en ze waren best duur (complete serie was dat). Misschien dat ik gewoon zelf een keer deel twee ga verfilmen…

Mongroid.com

Kan ik eerlijk gezegd geen antwoord op geven, want dit is de enige versie die ik heb gezien. Het boek eindigt wel anders. Daar heb je geen berserkers die terug vechten, maar daar vluchten de Nightbreed gewoon via de lucht wat mogelijk wordt gemaakt door de transformaties die ze ondergaan.

Mongroid.com

Dat denk ik dus ook, maar ik kan echt geen genoeg krijgen van de beelden die ik van Midian heb. Als ik de DVD kijk, speel ik al die scenes dubbel! Trouwens, Evil B, ben jij ook een Clive Barker-freak of heeft alleen Nightbreed jouw oog gevangen? Als je ook van Hellraiser houdt, dan moet je in mei naar Tilburg gaan; daar komt de enige echte Doug Bradley a.k.a. Pinhead uit Hellraiser en ook te zien in Nightbreed!

Horror_Wizard

De enige game die me echt kon raken was Resident Evil! Mijn controller viel uit mijn zweterige handen 😀 Manhunt is ook een knap staaltje kunst! Je kunt zo creatief omgaan met je vijand als je wilt ( van plastic zak en stanley-mes tot machete en bijl)..

CinEx

Nightbreed een meesterwerk? Waarom dat? Ik vind er niks speciaals aan, wellicht dat de versie die Barker oorsprongkelijk in gedachten had beter was geworden, maar Nightbreed in zijn huidige vorm is niks speciaals. Doe mij dan maar Lord of Illusions, die is veel beter! (en Hellraiser natuurlijk ook, maar dat weten we allemaal:-))

meroth

Waarlijk een meesterwerk, alhoewel het nooit de starwars status heeft bereikt die Barker wilde. De decors en 10tallen creaturen zijn super. Jammer dat we Cabal niet mochten aanschouwen. Tortured souls komt er zeker aan, misschien overtreft Clive al zijn vorige werken met deze?!

pinhead

het iz trouwens nog niet eens zeker dat er een film van tortured souls komt! het scrpt moet eerst nog goed gekeurd worden door de filmstudio! maar ik hoop van wel!!!!

10. avatar
    bloodtribe

Dit is echt een van mijn favo films. Ik heb het boek gelezen, de film gezien (well duh), alle comics en zelfs de cross-over comics van Jihad: Nightbreed vs Hellraiser. Waarom? Ik vind het concept en het hele achtergrond verhaal meesterlijk. Sommige effecten zijn echt zwaar ‘verouderd’, maar dat mag aan de sfeer niet onder doen. Jammer is, dat ze niet geheel trouw aan het boek zijn gebleven. Maar dat is vergevelijk, want de film is gewoon enorm cool. Dikke 10 van mij.

11. avatar
    pinhead-jr

ik ben een zwaare dyslect rnmaar dat heeft er tog nix mee te maaken als het om films gaat rnheb um trouwens nog een keer gekeeken rnen ja ik blijf vinde dat die te kinderlijk is rnals ik um niet als horror film zou zien zou ik um wel ok vindernmaar als horror vind ik um tegenvalen

12. avatar
    pinhead-jr

heb um net gekeeken maar niet goed gevolg(viel halve in slaap)rndus ga um nu goed opnieuw kijkenrnmaar wat ik to nu toe zag viel me heel erg tegenrnhet lijkt op een griezel filmpje voor kinderrnmesien dat ik gewoon de goeden stuken heb gemistrnmaar sonige van die monsters (die met het grooten voorhoofd en kin) rnzien er uit als of ze uit kippenvel komen loopenrnik hoop egt dat ik um nu als ik um heelmaal zie beeter vind