Nightmare on Elmstreet (2010)

“Freddy is onschuldig! ….Oh nee… toch niet”

(kleine SPOILERS… wees gewaarschuwd!)

Nu zal dit niet zo’n review worden waarin iemand maar blijft roepen dat het origineel veel beter is en dat het een schande is om een remake zelfs te overwegen. Ik heb niets tegen remakes, ik vond de ‘Halloween’ remake van Rob Zombie zelfs heel goed, ook al heb ik het origineel heel hoog op m’n ‘beste horrorfilms’ lijstje staan. Het maken van een remake is vaak een bittere uitdaging en daardoor ook een dappere. Dit gezegd hebbende vind ik niet dat de maker van de remake maar achterover moet leunen en maar iets half in elkaar flanst omdat hij weet dat het toch wel geld oplevert. Dat lijkt bij deze nieuwe Nightmare on Elmstreet helaas wel het geval.

Ten eerste vertrouwt de film veel te veel op de ‘jump scares’, er is geen enkele poging om daadwerkelijk spanning op te bouwen. Sommigen werken, de meeste niet. Hoewel ik moet zeggen dat het allerlaatste schrikmoment de beste is. Niet omdat je schrikt (je moet stekeblind zijn om die niet aan te zien komen) maar omdat dat een creatieve scene en de scene met het beste ‘gore’ effect is. Alsof de regisseur opeens wakker werd en enthousiast werd omdat het de laatste scene was.
Het acteerwerk is echt zo slecht nog niet, maar de karakters worden voor geen meter uitgewerkt, waardoor je niet alleen niet meer weet hoe ze heten, maar – nog veel erger voor een horrorfilm- het kan je geen reet interesseren of ze dood gaan of niet. En zelfs dan nog, als ik me niet interesseer voor de hoofdkarakters, dan wil ik op z’n minst aan de kant staan van de grote schurk. Ook dat niet bij deze Freddy…. Freddy is niet eng (hij wordt van het begin af aan in volle glorie getoond) èn hij is niet grappig.
Vanaf het begin van de film gaan we van de ene droomscene naar de volgende, en dat wordt al heel snel, heel saai wat mij betreft. Een aantal scenes zijn hetzelfde als uit het origineel (bijv. de slaapkamer van Kristy scene, de badkuip scene, de verpleegster scene) en op zich is dat niet zo vreselijk voor een remake. Niet zo vreselijk behalve dan als het er veel en veel slechter uitziet in de film die bijna 30 jaar later gemaakt is… zoals het geval is bij de slaapkamer van Kristy scene. De scene uit 1984 ziet er niet alleen realistischer uit, hij is ook enger, duurt langer en er is veel meer bloed.
Het verhaal is over het algemeen hetzelfde als die uit het origineel, de ouders van de kinderen hebben Freddy vermoord (verbrand) en nu is hij terug om wraak te nemen door achter de tieners aan te gaan in hun dromen. Dat stuk uit de film waarin mensen lukraak beginnen te roepen dat Freddy onschuldig was terwijl hun vrienden net aan reepjes gesneden zijn gaat alle perken te buiten..
Naar mijn idee werden sommige dingen belachelijk duidelijk uitgelegd en werden andere dingen compleet genegeerd, maar dat kan zijn omdat ik de originele filmserie al kende. Ik ben benieuwd wat mensen die het origineel niet kenden ervan vinden, dus laat je reactie achter!