Nosferatu

Nu, erg goeie opnames zijn er helaas niet bewaard gebleven, onder meer omdat de film lang verboden is geweest in de UK en USA; maar boven alles omdat Florence Stoker, de weduwe van de schrijver van Dracula, er niet mee kon lachen dat het verhaal van haar man zaliger zonder toestemming bepoteld werd zonder dat zij daarvoor enige centen ontving. En ze wou niet enkel de centen, maar ook alle exemplaren vernietigd (de bloedzuigster!) zodat men lelijk heeft huisgehouden toentertijd.

Freidrich Wilhelm Murnau heeft het beroemde vampierverhaal van Bram Stoker dan ook schaamteloos overgenomen, mits enige aanpassingen (Dracula wordt Orlock, Jonathan Harker – Waldemar Hutter, Mina Murray- Ellen Hutter, Renfield – Makler Knock en Londen – Bremen) om geen copyright te moeten betalen. Anderen beweren daarentegen dat het filmproductiehuis Prana-film nalatig is geweest in het opvragen van de rechten voor de film, en dat de naamveranderingen slechts schamele pogingen waren om hun fout te bedekken. Hoe dan ook, een rechtszaak volgde en de gevolgen kent u.

Ten hedendage zijn er verschillende versies verkrijgbaar: het origineel met de rode en blauwe tinten om dag en nacht te onderscheiden, de zwart-witversie, en maar liefst 5 verschillende soundtracks (waaronder ??n van Type O Negative -God behoede ons). In het eerste deel van de plot is -buiten de namen dan- haast niets veranderd; alleen: Graf Orlock is uiterst lelijk, de lelijkste vampier ooit uit de filmgeschiedenis.

Hij is kaal met vieze troloren waar Mr. Spock (Star Trek) jaloers op zou kunnen worden, heeft knaagtanden, een scherpe haakneus en lange, beweeglijke klauwen. Dracula daarentegen stond gekend als grote meester-verleider voor wie vrouwen bij bosjes in zwijm vielen om hun lichaam open en bloot te geven voor onze bijtgrage verworpene. Zo heb ik Dracula dan ook altijd gezien: een schaamteloos neukbeest dat zijn tanden graag in jonge, be?nvloedbare maagdjes zet; pas dus op voor die knappe donkere vreemdeling meisjes: laat je niet verleiden door bakerpraatjes; voorhuwelijkse seks en ontrouw is des duivels en verwoest je ziel en leven; enkel de reinen van hart zullen het kwade kunnen weerstaan, enz?