Open Water

Twee duikers op vakantie komen boven water. De boot is weg. Ze drijven alleen in zee, ver van de kust. Door een misrekening van de reisleiding en het feit Daniel en Susan net een paar minuten te lang onder water zijn gebleven zijn ze in deze situatie beland.

De maker van dit overduidelijke op video gedraaide, lowbudget ‘after-blair-witch’ product mag niet klagen. De film koste slechts 130.000 dollar en bracht inmiddels het tig-tig-tig-voudige op. Iets wat zonder blairwitch waarschijnlijk niet gelukt was. Maar het is wel terecht. De film is zeker beklemmend. Het acteerwerk goed en het feit dat het op digitale video op te nemen maakt de film alleen maar realistischer. De nachtelijke sc?ne waarin we het tweetal alleen te zien krijgen door de bliksem is ronduit indrukwekkend. Vreemd genoeg hebben we net als bij blairwitch na dit succes niets meer vernomen van de regisseur. In dit geval Chris Kentis die de film schreef, regisseerde en monteerde.

Hoe positief ook over deze film. Ik denk dat hij nog veel beklemmender had gekund. Met grote regelmaat switcht het camerastandpunt. Dan weer tussen de personages, dan weer van boven gefilmd. En met name bij deze laatste shots weet je onbewust ‘ze zijn niet alleen, dit is vanaf een vaartuig gefilmd’. Was alles vanuit het perspectief van de personages gefilmd dan was het desolate gevoel van eenzaamheid veel groter geweest en hadden we niet gezien hoe mooi blauw het water eigelijk is.

Hoe dan ook. Open water is de moeite waard, hoewel de film nergens echt eng wordt. Het blijft bij een naargeestige, beklemmende sfeer.