Orphan

Het tragische verlies van hun ongeboren kind heeft Kate (Vera Farmiga) en John (Peter Sarsgaard) enorm aangegrepen. Zowel hun huwelijk als Kate’s fragiele psyche heeft eronder te lijden, omdat ze wordt geteisterd door nachtmerries en demonen uit haar verleden. Het stel doet er alles aan om weer een normaal leven te krijgen en besluit een kind te adopteren. In het plaatselijke weeshuis voelen John en Kate zich op een vreemde manier aangetrokken tot een jong meisje met de naam Esther. Al gauw na thuiskomst vindt er echter een reeks gebeurtenissen plaats, waardoor Kate begint te geloven dat er iets mis is met Esther. Dit ogenschijnlijk schattige kleine meisje is niet wat ze lijkt te zijn…

Een zeer bijzondere film die zeer zeker heel anders is als de standaard `creepy kids` film. Je blijft gewoon kijken, omdat je echt wilt weten wat er nou precies echt aan de hand is met het rare kind Esther en die vraag word ook pas op het einde beantwoord. De ontknoping zag ik ook echt niet aankomen, ik zal hier verder geen woorden aan vuil maken, maar jullie zullen gegarandeerd met stomheid geslagen zijn, ik tenminste wel (en heb nogal veel gezien in het horrorgenre).

De film begint met een lugubere scene en daarna word je vrijwel meteen in het verhaal meegesleurd. Een enorm pluspunt aan de film zijn de buitengewoon goede acteerprestatie`s van alle hoofdrolspelers in de film, zelfs de kinderen acteren zeer goed voor hun leeftijd en lijken wel voor het vak geboren te zijn. De beste actrices zijn toch wel de moeder en Esther, die zo extreem goed in haar rol zit, dat ik er letterlijk de rilingen ervan kreeg. De film heeft nauwelijks bloed of gore scenes, maar daar ligt de kracht van deze film ook niet in. Het gaat meer om de suspense en laat daar deze film nu net een kei in zijn.

Dit is zeker een aanrader voor degenen, die echt eens een goede en originele horror/thriller willen zien die echt blijft boeien van begin tot eind. Sommigen mensen gaan de enorme twist op het einde niet echt waarderen, maar als je het toe laat zal dit een film zijn die je nooit meer vergeet!