Passion of Christ, The

Passion of Christ, The

Op het eerste gezicht zou je deze film misschien hier niet verwachten en inderdaad, hij zal nooit officieel te boek komen staan als “horror”film. Maar eenmaal gezien, overtreft hij elke horrorfilm en dan heb ik het met name over spash en bloody, het ergste soort dus…
Alleen al het feit dat er een speciale correlatie stichting in het leven is geroepen zegt al genoeg. Niet alleen de gelovigen zullen deze bellen, maar zeker de mensen die tevens doneren aan Amnesty International, zullen de hulplijn zeker nodig hebben!

Het verhaal is heel simpel: De laatste 12 uur uit het leven van Jezus. Ik ben zelf niet gelovig, maar uit mijn jeugd met gelovige grootouders ben ik toch enigzins bekend met het verhaal. Ik wil het religieuze oogpunt volledig links laten liggen en deze beste man gewoon als mens beschouwen. Een profeet, een filosoof, iemand die gewoon het beste met anderen voor heeft zullen we maar zeggen…

De film begint snachts. De hoofdpersoon maakt zich zorgen, en terecht. Even later wordt hij opgepakt, verraden door een van zijn beste vrienden (voor de gelovigen, zijn apostel Judas) Als een gruwelijke misdadiger wordt hij berecht en schuldig bevonden, door jaloerse hogepriesters, mensen van zijn eigen volk (de Hebreeuwen) wordt hij beticht van oplichterij en dat gaat er nog al heftig aan toe. Na een klein half uur film begint de eerste foltering: De man wordt door perverse sadistische Romeinse soldaten bewerkt met zweep en stokslagen. Grijnzend en lachend trekken ze met weerhaakjes aan de zwepen het vel van zijn lichaam. Door de uitmuntende special effects en de op een of andere manier sterk provocerende filmmanier van Mel Gibson, ben je tot in het allerkleinste detail getuige van de zeer bloederige marteling! Pikant detail is dat Gibson echt (koeien)bloed heeft gebruikt om het zo realistisch mogelijk te krijgen. Inmiddels kun je door het vele bloed heen duidelijk botten en vlees onderscheidden. En deze 20 minuten durende slachtpartij is slechts het simpele begin.

De hoofdpersoon wordt bespot door soldaten, die hem een doornnkrans op (en vooral in) het hoofd drukken, hem naar genoegen ogen dichtslaan, tegen knieen aan trappen en vingers kapotslaan. Hij moet zelf zijn loodzware kruis dragen, waarbij hij enkele malen valt en onder dat hard hout heel smerig terecht komt. Bloed blijft spatten. Men gooit stenen, trapt, lacht en bespot op vreselijke wijze. Een sentimentele tranentrekker tussendoor vormt zijn moeder die hem zo ziet lijden (flash back naar haar zoon op zesjarige leeftijd, die valt en zijn knie pijndoet)

Als je denkt dat je het vreselijkste nu wel gehad hebt, heb je het mis, het begint nu pas! Je weet dat die man gekruisigt is, want die kruisbeeldjes hangen overal wel ergens. Maar om het tot in de kleinste details ook werkelijk voor je te zien? Je moet echt een sterke maag hebben! Met prachtige trucage zie je de spijkers met vloeiende hamerslagen door de handen en voeten knallen en de manier waarop het kruis afgewerkt wordt, grenst aan het absolute nulpunt wat menselijkheid betreft.
Tot de dood erop volgt.

Als de film afgelopen is, zit de hele zaal er een beetje verslagen bij. Het is allemaal ook nog eens echt gebeurd en Gibson heeft de waarheid nergens verdraaid of geromantiseerd.

De film heeft twee nadelen: Hij is religieus van aard, waardoor hij miskent kan worden door de reguliere filmfans en de film verdiend echt alle credits van een superfilm! Het tweede nadeel is dat de zelf erg gelovige Gibson de moeite niet heeft genomen de niet gelovigen onder ons uit te leggen waarover het eigenlijk gaat. Zonder een beetje bijbelkennis, zit er geen verhaal in. Maar wie voor een zeer spectaculaire film gaat, met als extra de originele talen Romeins en Hebreeuws, waardoor de film een speciaal tintje meekrijgt, die krijgt zonder meer waar voor zijn geld en zal het verhaal verder niet echt belangrijk zijn.

De film heeft ook zijn voordelen: Mel Gibson, bekend van Leathel Weapon en Bravehart is in een keer van filmmaker naar kunstenaar/filmgigant gestegen. Voor de gelovingen geeft de film een beter beeld van de dood van Christus (toch waarschijnlijk het originele doel van de film geweest) en dat is realistiser als het houten kruisbeeldje wat boven de deur hangt…

98 reacties

Mrs V.

Niet vanwege het (vermeende?)antisemitisme ofzo, maar ik vertik het om een film van die halfgare christenfundamentalist te gaan bekijken! Heb altijd al een hekel gehad aan Mel Gibson en nu weet ik eindelijk waarom…

Horror_Wizard

Er is niks antisemitistisch aan en snap eerlijk gezegd de hele ophef om Gibson’s film niet! Wellicht is alles wat hij toont echt gebeurd er daar kan geen verwaande hypocriet, al is ie Jood of Christenen, iets aan veranderen!

Mrs V.

Echt gebeurd? Dat vraag ik me nog af. “Geschiedenis” (???) gezien door de bril van een bekrompen christenfundamentalist ja! En neen, ik had het dus niet over het eventuele antisemitisme, maar alles wat naar religieus fanatisme ruikt, daar ben ik allergisch aan. Nu goed, dit is slechts mijn persoonlijke mening en die mislukte macho Gibson zal zeker niet van mijn mening wakker liggen 😉

Horror_Wizard

En volgens mij is Gibson geen fundamentalist, V :D, evenmin zijn diens regisseurskunsten onder maat, als je het mij vraagt! Ik ergeer me echter aan die overdreven reacties van de Joodse gemeenschap op ‘The Passion of Christ’ waarachter volgens hun slechts antisemitistische redenen verborgen zitten! Zoek geen racistische reden achter deze opmerking maar als je het mij vraagt voelen Joden zich een beetje te veel aangesproken op dat gebied!

Bart

HAHAHA Allemaal waargebeurd!!! Ik zal jou eens met haken bewerken in elkaar hoeken met een zweep bewerken stukken uit je lijf trekken. En je dan nog eens kilometers laten lopen met een loodzwaar kruis. Ik denk dat een normaal mens (zeker in die tijd) nog geen vijf meter meer kan lopen.

Bart

Ten tweede: Rondvliegend vlees in slow-motion?? Tja deze film heeft niets met het verhaal van Jezus te maken. En dat zie ik zelfs als niet-gelovig.

Bart

Ten derde: Een mens kan ongeveer een liter bloed verliezen voordat hij sterft. In de film lijkt hij wel 20 liter bloed te verliezen. Ongeloofwaardig. Echte hollywood versie van het verhaal van Jezus.

Bart

Conclusie: Snap niet dat je het een realistische film wil neerzetten. Vergis me niet, ik vond het best een “vermakelijke” film. Maar realistisch, of een goed beeld van wat er gebeurd kan zijn?? Ik denk dat je iets te veel horror films hebt gekeken… 🙂

Juicecow

Als het echt gebeurt is (wat waarschijnlijk wel zo was), is de kans dat Jezus echt heilig was vrij klein. Hij was dus al lang dood toen hij aan het kruis genageld werd.

10. avatar
    Horror_Wizard

Wellicht heeft Gibson wat overdreven wat betreft z’n interpretatie over Jezus laatste uren al kan ik me voorstellen dat deze uren, indien Jezus echt heeft rondgelopen, niet al te prettig waren! Het is maar hoe je het oppakt!

11. avatar
    Mrs. X

“Ik denk dat een normaal mens (zeker in die tijd) nog geen vijf meter meer kan lopen.” Jezus was geen normaal mens!!!!!! Dat moet het zijn dan 😉

12. avatar
    Bart

Hij is ongetwijfeld gemarteld en gekruisigd, maar lang niet zo erg als in de film wordt beweerd. Zwaar gedramatiseerd. Op zich niks mis mee want het is een film! Maar zeg dan niet dat het een realistisch beeld is van wat er toen gebeurd is. Dat is gewoon onzin.

13. avatar
    engeltje

Ok, ik ben dus gelovig, maar dat heeft er ff niks mee te maken. Deze film is puur een commerciele productie. Dat een kruisiging en afranseling niet zachtzinnig ging (zeker niet in die tijd) is logis, maar de film is wel zo ontzettend overdreven. Het is echt DE manier om snel veel geld af te troggelen van sterk gelovig amirika. Deze film is mijn inziens geen bijbelverhaal, maar gewoon en lekkere bloed-film gebasseerd op een verhaal uit de bijbel. Tja, Judas is schijnbaar gere?ncarneerd om opnieuw een smak geld te verdienen aan de dood van christus.

14. avatar
    Mongroid

“de kans dat Jezus echt heilig was vrij klein” ja tuurlijk. Hij is later pas heilig verklaard. In de tijd dat hij leefde, was hij gewoon iemand die in opstand kwam tegen het allesoverheersende Romeinse rijk. Maar toendertijd waren er veel meer zoals hem. Hij had gewoon het “geluk” dat hij meer succes had in latere tijden. Hij kreeg meer gevolg dan zijn collega’s. Daar is het Christendom dus uit bestaan. En de mooie verhaaltjes zoals die in de bijbel beschreven worden zijn er later bijverzonnen om het allemaal nog heiliger en bijzonderder te maken. Eigenlijk is hij zelfs min of meer te vergelijken met Bin Laden nu die in opstand komt tegen het nieuwe romeinse rijk: de verenigde staten. En dus wordt er in het jaar 4006 een mooie film gemaakt: The Passion Of The Laden.

15. avatar
    Mongroid

Oh ja, dit is gewoon een mening die velen met mij delen en ik zeg dit niet omdat ik ongelovig ben. Dus gelovigen: neemt mij niet kwalijk!

16. avatar
    engeltje

ik neem je niks kwalijk, zoals je al zegt GELOVIGEN, het gaat hier om een geloof, niet om een feit. Wel is het een feit dat er in die tijd een heel belangrijke man geleefd heeft met de naam Jezus. Er is nl een kist gevonden uit die tijd waar o.a op stond “broeder van jezus”, iets wat normaal alleen weggelegd was voor “Vader van…..”of”zoon van………” bij zeer belangrijke personen. Broeder (zals in vriend/volgeling) was zeeeeeer ongebruikelijk. Zelf neem ik ook de bijbel met een korreltje zout. Denk dat de basis ervan wel waar is, maar vooral aangepast dat het volk het ook vroeger nog een beetje snapte.

17. avatar
    Bart

Lief engeltje :). Er bestaan nu ook hele belangrijke mensen. Alleen de wereld veranderd. We hebben nu bijvoorbeeld de media. Alles wordt geregistreerd. Als er media had bestaan in de tijd dat jezus bestond, was jezus nooit zo groot geworden als hij nu is. Het mysterieuze is er dan gewoon af.

18. avatar
    engeltje

maar goed, misschien beter om weer terug te keren naar commentaar op de film? niet dat ik me nu ineens aangevallen voel ofzo, maar ik weet dat het vaak irritant wordt gevonden als er ineens over iets anders geluld gaat worden.

19. avatar
    Horror_Wizard

Ik ben niet gelovig, al ben ik wel gedoopt en heb ik zelfs mijn communie gedaan, maar om Dhr. laden te vergelijken met Jezus gaat wat ver :D! En neen, dat is geen poging om geld af te troggelen bij het publiek, engel! De bijbel beschrijft de gebeurtenissen inderdaad niet op dezelfde wijze als Gibson het voorlegt maar als ik jou was zou ik de bijbelverhalen maar voor een korreltje zout nemen! De Romeinen waren namelijk geen lievers en ik geloof dus best in hun methodes tot het pijnigen van het menselijke lichaam en ziel! Ik betwijfel eerder of Jezus in kwestie de talloze martelingen weet te overleven en dat loodzware kruis naar die bergtop te sleuren!!

20. avatar
    Dutch Psycho

Ongelooflijk veel discussie lokt deze film aan. Het ging mij om de film, niet om de man of over de discussie of ie bestaan heeft of heilig was!!! Zullen we het daar dan even bij laten, of begin een ikon recentie te schrijven… Feit blijft feit: Gibson heeft een goede horrorproduktie neegezet. punt.

21. avatar
    Horror_Wizard

Dat is juist het probleem! Gibson’s intensie was niet het leveren van een horrorproductie maar een historische film, drama, een kijk op de laatste uren van Jezus! Hoewel ik het een leuke review vind lokt het mij slechts om de bijhorende discussie want als je aan mij vraagt of dit behoort tot het genre schud ik m’n hoofd!

22. avatar
    Bart

Precies!! Bijvoorbeeld: Een serieus bedoelde dramafilm. Maar het is slecht gedaan waardoor het comedie wordt. Ga je ook niet zeggen: “Hoe dan ook, ik heb gelachen, het was een goede komedie!” Nee, dan zeg je wat een lachwekkend slechte drama film.

23. avatar
    Bart

M.a.w. Film over laatste uren jezus. Heel veel bloed, vlees, en nog meer bloed. Lijkt wel een horrorfilm, maar is eigenlijk een slecht en ongeloofwaardig historisch drama.

24. avatar
    jeroen

dit is echt een zeer grove film, slaan en mishandelen en dan toch laten doorlopen. Echt super grof! heb hem ook gezien, ik moest soms wegdraaien van de gore effecten, vel dat van zijn lichaam sprong enzo, ranzig

25. avatar
    me

The passion of the Christ is een prachtige film en hoort duidelijkniet in het horrorgerne thuis. Gibson heeft het leven van Jezus van Nazareth zo echt mogelijk laten lijken en het niet proberen te omzeilen. In die tijd was het zo en Gibson omzeild dat niet.

26. avatar
    anoniem

Чувство Вида Противных. Понижение Наверняка. Дайте Мне Все, что Вы имеете, Ребенок Только Не стойте Там.

27. avatar
    jeroen

ze geven hier wel erg snel 10’en. Maar hij is erg de moeite waard, erg triest hoe ze met Jezus om gaan. De film is op zich best grof en de zweepslagen zijn echt momenten waarbij je niet eens meer wil zien wat er gebeurt.

28. avatar
    sjappie

Onder aan de opmerkingen en reacties staan reacties dat een normaal mens 1 liter bloed kan verliezen en dat in de film jezus veel meer verliest kom op zeg het is de zoon van god… ik geloof in deze persoon en weet zeker dat het vroeger hetzelfde is gebeurd en die bart die zegt dat hij eerst werd bewerkt en daarna met een zweep werd geslagen en toen nog een hoop kilometers moest lopen wat een drol kijk de film goed dan zie je dat de haken in hem werden geslagen nadat hij het hele stuk al had gelopen en dat ze in hem werden geslagen op de plek waar hij werd gekruisigt en ja het is waargebeurd… dus niet zo huilen jij

29. avatar
    grimm reaper

ik ben dan een satanist en heb me kapot gelaggen… jezus zo erg afgeslacht en dan nog om vergevenis vragen voor de mensen die hem dit aan doen… maar de film is prachtig echt geweldig… krijg van mij een 9,5

30. avatar
    halloween

god of satan, allemaal dikke bull-schit.. wat ben jij een vrede vent grimm reaper, het is toch veel leuker om mensen dood te wensen. en mischien uit te voeren- op z’n michael myers stijl.

31. avatar
    psycho

jij bent echt een sukkel.. hoezo nou weer voor christenen? je eigen geloof of overtuigen hebben niks te maken met of je wel of niet deze film wil zien… dan kun je net zo goed zeggen dat the omen alleen voor christenen is:S…

32. avatar
    Nolleke

kakfilm gemaakt door een vieze christenhond! ik haat mel gibson: die was beter in het klooster gegaan dan was ons een hoop ellende bespaard gebleven. Ik geloof dat die lul zelfs op audi?ntie bij die vermolmde, wartaal uitkramende mummie is geweest, ook wel bekend als de paus

33. avatar
    horrorlieverdjeu

umm dutch psycho ten eerste wil ik je vertellen dat het niet romeins(bestaat niet) maar latijn is , en dat het zelf ook totaal verkeerd is, het is niet het oorspronkelijke latijn die gesproken werd in die tijd. Maar nu ter zake , die martel scene is het super overdreven , wel leuk voor een goede horror mo kdenk dat christelijke zieltjes wel iets minder gewent zijn.

34. avatar
    Luthron

Ten eerste wordt er idd Latijns gesproken, maar ik pikte ook een andere taal op… weet iemand wat voor taal dat is???, het leek een Arbaische accent te hebben… anyway, de martelingen zijn zwaar en zwaar overdreven, zo bloederig was het nou ook weer niet, en bovendien zaten er een aantal fouten in de film,: ten eerst kreeg Jezus niet meer dan 30 sweep/ stokslagen, terwijl die kerel die toekijkt doortelt tot over de 70???, nou ja, en aan het einde van de film is te zien dat een Romeinse soldaat met een speer (The Spear of destiny) controleerd of Jezus dood is, hierbij spuit het bloed hem in de ogen, dit klopt wel alleen was soldaat in het echte verhaal een blinde, die na het bloed in zijn ogen te hebben gekregen ineens weer kon zien… Verder heb ik nog wel te melden dat de film wel zeker een indruk op me heeft gemaakt, maar Gibson heeft het zwaar overdreven, qua gore dan…

35. avatar
    Bo

Ik denk dat iedereen hier wel moet begrijpen dat de film niet over het leven van jezus gaat, maar om zijn sadistische marteling en gruwelijke dood!

36. avatar
    Astaroth666

Helemaal nergens… Onzin dat verkrachtingsverhaal… Ik ben zelf 0,0 gelovig, maar dankzij mijn Christelijke opvoeding ken ik het hele verhaal van binnen en van buiten. Helaas baseert Mel Gibson deze film op overleveringsverhalen en inspireert hij het hele concept op de gruwelijkheden die de romeinen normaal al met gevangenen en ter dood veroordeelden deden. Over alle martelingpraktijken staat helemaal niets geschreven in de “officiele” bijbel.

37. avatar
    Legioen

Ja, dat is het hele (met alle respect) domme aan zo’n geloof toch? Jezus was niet bijzonder in zijn veroordeling, dat gebeurde de hele tijd!!:S En toch word het ge?dealiseerd en geromantiseerd als een offer..

38. avatar
    HK Senator

De hoeveelheid gore is anders wel ver boven het gemiddelde van een willekeurige slasher. Maar dat staat ook al in de review. Verder komt de duivel er ook nog in voor. Toch wel wat horror elementen dus.

39. avatar

Deze film heeft wel een heel wat verpletterende indruk op mij gemaakt dan vele horrorfilms en al helemaal als zo’n film als 300. Ik ben niet gelovig, maar het voelde net alsof er een wals over me heen was gekomen na deze film 😀

40. avatar
    Freddy vs Pinhead

wat ik zeg alleen dat er meer non horror films zijn met elementen die niet op de site staan. se7en bijvoorbeeld. ik denk dat als je iemand een stapel horror films laat zien en passion of the christ staat er bij dat ze denken ?????