Return of the Living Dead

Return of the Living Dead

Een jongen die als bewaker in een militair complex komt te werken, wordt rondgeleid door zijn baas. Er worden de meest vreemde dingen bewaard in de opslagplaats, waaronder dwarsdoorsneden van honden en skeletten voor medisch onderzoek. Nieuwsgierig vraagt de jongen wat het vreemdste is dat zijn baas hier ooit gezien heeft, waarop de man hem een verhaal vertelt over de originele ‘Night of the Living Dead’. Het blijkt dat het gegeven waardoor Romero zich destijds heeft laten inspireren niet door zijn fantasie ingegeven was, maar gebaseerd was op een waargebeurd incident in Pittsburgh, waarbij een geheim goedje dat door het leger ontwikkeld was, lekte uit de opslagtank en in de grond van een naburige begraafplaats terecht kwam, wat de doden deed herleven.
Natuurlijk is zoiets moeilijk te geloven, maar de man heeft het bewijs, want waar bevinden zich de lijken die destijds weer tot leven kwamen? Juist! In de kelder van het complex.
Als de twee in de kelder zijn om het ongelooflijke met eigen ogen te aanschouwen, breekt voor hun ogen het vat open waarin ??n van de lijken wordt bewaard en nog voor de begintitels op het scherm hebben kunnen verschijnen zijn de poppen (of lijken) al aardig aan het dansen. Intussen heeft een groepje vrienden van de jongen besloten eens flink te gaan feesten op de begraafplaats die vlak naast het complex gelegen is…

Bijna iedereen kent wel het tweede vervolg op deze film, ‘Return of the Living Dead 3’, uit 1993 van Brian Yuzna met de sexy Mindy Clarke die de kunst van het piercen tot nieuwe hoogten bracht, maar hoevelen kennen het origineel (nog)?
Het origineel is geregisseerd door Dan O’Bannon, die onder andere meewerkte aan John Carpenters debuutfilm ‘Dark Star’ uit 1974. Ook schreef hij het scenario van de originele ‘Alien’.
Het is jammer dat hij maar twee films geregisseerd heeft en dat we weinig meer van hem vernemen, want met deze film en de buitengewone Lovecraft-verfilming ‘The Resurrected’ uit 1992 heeft hij bewezen iemand te zijn met veel gevoel voor het horror-genre.
‘Return of the Living Dead’ is naast een overduidelijke hommage aan ‘Night of the Living Dead’ vooral ook een liefdesverklaring aan de EC Comics, de horrorstrips uit de Verenigde Staten die voor zoveel opschudding zorgden in de jaren vijftig en waarvoor zelfs een speciale code werd ingesteld om de zieltjes van de gevoelige lezertjes te beschermen. De waggelende zombie die het meisje in de kelder aanvalt lijkt rechtstreeks van ??n van de pagina’s van de strip te komen. Ook het nabijgelegen ‘Resurrection Cemetery’ ademt de sfeer uit van de boekjes.

Wat zeker in de jaren vijftig niet kon, was naast het geweld, de hoeveelheid naakt die in de film is gestopt. Waar zelfs tegenwoordig de Amerikaanse horrorfilm nog enigszins spaarzaam met naakt omgaat, stapt Linnea Quigley al vroeg in de film uit de kleren om een dansje op een graftombe uit te voeren en ze trekt ze de rest van de film niet meer aan. Het is duidelijk dat hier de inspiratie voor het karakter van Julie Walker in deel 3 vandaan is gekomen, hoewel in dit eerste deel de seksuele spanning nog niet tot hoofdmoot van de film is geworden. In een mooie sc?ne zijn we de naakte Quigley op een nietsvermoedende zwerver afstappen, die als betoverd naar haar blijft kijken.

De film is echter nogal ongelijkmatig. O’Bannon wil duidelijk de lachers op zijn hand krijgen en laat zijn acteurs erg overdreven en druk acteren, wat niet altijd goed uitpakt, vooral omdat niet alle acteurs even grappig zijn. Maar het moet gezegd: in enkele sc?nes werkt de combinatie humor/horror erg goed. De uitspraak ‘Send more paramedics!’ is een klassieker.
Daarnaast gaat de film af en toe voor stevige horror met enkele uitstekende special effects, waarvan vooral het gehalveerde zombievrouwtje met de bewegende ruggegraat een ware klassieker genoemd mag worden. Bovendien leren we in deze film voor het eerst waarom de zombies eigenlijk hersens willen eten, een wetenschap die het vooruitzicht op de dood er voor de (over)levenden er niet prettiger op maakt.

Ook de verouderde soundtrack met muziek van vergeten jaren ’80 bands doet de film vandaag de dag niet goed. En de film wordt naar het einde toe alleen maar rommeliger, met veel losse sc?nes die warrig aan elkaar zijn geplakt. Net als in het geval van Romero’s ‘Dawn of the Dead’ werkt die chaotische editing wel goed om de paniek en chaos van een dergelijke situatie over te brengen, maar het helpt niet mee om de kijker betrokken te houden bij de diverse personages en hoe het met hen afloopt.
Het einde van de film is bijna een anti-climax, abrupt en teleurstellend.

Wie verwacht een film in de stijl van ‘Return of the Living Dead 3’ te krijgen, kan de film misschien beter laten liggen.
Maar, voor wie met nostalgische weemoed omblikt naar de jaren ’80, toen CGI nog niet aan de orde was en de special effects daadwerkelijke effecten waren die ter plekke tot leven kwamen (wat ze in mijn ogen geloofwaardiger maakt), is dit een verplicht nummer. Hoewel de film het tegen gelijksoortige films uit die tijd als ‘Re-Animator’ of ‘Demoni’ moet afleggen, werkt het zichtbare plezier waarmee de film gemaakt is ook vandaag de dag nog erg aanstekelijk.
En voor fans van Linnea Quigley is het sowieso een verplichte aanschaf: die korte, maar hevige dans op het kerkhof mogen zij zich niet laten ontgaan!