Saw

Twee mannen, Adam Faulkner en Dr. Lawrence Gordon ontwaken in een oude, smerige badkamer. Ze hebben geen idee hoe ze er terecht zijn gekomen. Al snel blijkt dat ze slachtoffer zijn geworden van een psychopaat die de bijnaam ‘Jigsaw’ draagt. Hij heeft zijn instructies ingesproken op een cassetterecorder die de mannen weten te bemachtigen. Gordon moet Adam binnen 8 uur vermoorden anders gaat zijn gezin eraan.

Saw is een heerlijke, zenuwslopende thriller waarbij je van het begin tot het eind op het puntje van je stoel zit. Wie alleen maar van ranzig goor houd, hoeft deze film niet te zien. Het gaat ??n en al om de spanning, psychologie en suggestie. Het is erg goed bedacht en in elkaar gezet, steeds blijkt er weer een addertje onder het gras te zitten en het eind is ongelofelijk verrassend en schockerend. Kortom: fantastische film. Ik geef hem een welverdiende 10.

22 reacties

HK Senator

Inderdaad, mooie poster. Die is een 10 waard, de film zelf niet! (8) Een doorgewinterde horrorfan ziet het “verrassende” einde toch echt aankomen. Maar spannend is ‘ie wel inderdaad!

jurjen's psycho

ik vond deze best saai meer een trhiller dan een horror die andere delen van saw werden al beter deze vond ik een beetje hannibal achtig

Legioen

Dat doen nadenken valt mij eerlijk gezegd nogal tegen, het is nogal duidelijk.. het lijkt inderdaad wel een monsterlijke ingewikkelde film als je hem vergelijkt met zijn vervolgen..

Legioen

Dat vind ik op zich wel heel mooi uitgewerkt ja. Beetje treurig dat ze te lui werden om dat verder te blijven doen in de volgende delen, dan is het echt alleen maar afslachten. En dan zeggen ze in deel 3 (denk ik) ook nog dat die Amanda de opgaves expres zo onhaalbaar maakt, maar dat maakt het wat mij betreft echt niet cooler of beter.. Dat is de kracht van dit deel, je gelooft nog echt dat de slachtoffer het kunnen redden als ze maar hun best doen.

Legioen

Dat zij alleen mensen wilde vermoorden slaat sowieso nergens op:S Eerst zijn de lessen van Jigsaw voor haar d? openbaring voor het leven, en is ze op haar eigen filosofische manier rechtvaardig bezig, en daarna slaat ze zomaar aan het moorden?! Het idee van Saw 1 is juist dat je zelf gaat twijfelen aan of wat Jiggie doet nou eigenlijk fout is, ja of nee? Natuurlijk, er vallen doden, maar zijn de overlevenden niet beter af? Door Amanda tot een simpele moordenaar te maken zegt de film ineens: oohja, moorden is fout, niet denken dat het wel kan ofzo. Geniet van het bloed.

HoundoftheHowling

eerst durfte ik al die saw films nie te kijke iedereen zij dat het allemaal vet eng was, saw 1 is meer een triller (bijna geen bloed en meer spannend) 2 heb ik nog nie gezien 3 heb ik voor de helft gezien en het was een bloedbat ( mn vader en broer keken em en later ging ik mee kijke) 4 en 5 zij minder (vind ik ) maar het mooie aan deze films zijn is dat er een heel verband in al die situaties zit. echt briljante films!! (behalve 4 en 5 )Jason VS. voor Freddy Vs. Michael eerste is bijna altijd de beste ( bij films)