Scanners

DE FILM:
Scanners zijn een soort hoog telepatisch begaafde mensen welke gewone mensen hun wil kunnen opleggen alsook telepatisch agressie op hen uitvoeren, door hun telepatiesch krachten horen zij continue de gedachten van andere personen wat hen onstabiel maakt en ertoe leid dat ze op de rand van de samenleving leven. Ook Cameron Vale is zo een scanner die leeft als zwerver tot hij word opgepakt in een winkelcenterum en in contakt komt met dokter Ruth. Deze specialist op het gebied van scanners werkt voor “consec” en licht Cameron in over zijn gave. Na enkele oefeningen en een medicijn om zijn hoofd vrij te houden brieft men Cameron over een ondergrondse scannerbeweging met aan het hoofd de kwaadaardige Darryl Revok, zijn betrachting: het vernietigen van onze samenleving. Het is dan ook de taak van Cameron hierin te infiltreren en de plannen van Darryl te dwarsbomen, deze word echter verraden en algauw volgt er een kat en muis spel tussen deze twee, stukje bij beetje word de situatie duidelijk en al vlug merkt me dat er meer aan de hand is dan wat men eerst laat vermoeden. Zo blijkt Cameron geen gewone scanner maar net als Darryl een zeer hooge telepatisch begaaftheid te bezitten wat resulteert op het einde tot een adembenemend slotgevecht.

DE KRITIEK:
De eerste maal dat ik deze film zag was in de bioscoop toen ik pakweg 14 jaar was en hij is me altijd bijgebleven, nu na zovele jaren vind ik hem nogsteeds van een heel hoog niveau, de sobere sfeer en de aanhoudende spanning maken dat je je al snel laat meeslepen. Ook de acteurs doen het uitsteken en zetten heel geloofwaardige personages neer met vooral Michael Ironside die uitblinkt als de boosaardige Darryl Revor. Het verhaal zit goed in elkaar en word stukje bij beetje ontraffeld zodat het niet gaat vervelen, en de special effects zijn zeker de moeite waard rekeninghoudend met het jaar waarin de film werd uitgebracht. Ik dacht me te herinneren dat het de eerste film was waarin een mensenhoofd explodeerde. Zoals u wel zult merken is deze film voor mij echt wel af en ik zou hem dan ook aan iedereen aanraden.

DE EXTRAS:
Deze beperken zich tot en overzicht van de film’s van regisseur David Cronenberg en enkele van de acteurs alsook drie trailers van andere film’s.