Severance

Severance is de ‘nieuwe’ film van regisseur Christopher Smith, die we allemaal kennen van zijn vorige film Creep. Toch zijn Creep en Severance totaal andere films, en Smith levert opnieuw een erg vermakelijke film af.

De film gaat over een groepje collega?s die op een ‘team-building weekend’ zijn in Hongarije. Als de buschauffeur echter stopt omdat er een boom op de weg ligt, en vervolgens ook niet meer verder wil rijden, wordt het allemaal lastig. Hoe maak je deze Hongaarse chauffeur (die kennelijk geen Engels beheerst) nou duidelijk dat je de weg door het bos wil nemen? Als hij het eindelijk lijkt te snappen sputtert hij heftig tegen en stapt het groepje mensen uit. De chauffeur stapt vervolgens weer in de bus, en angstig besluit hij er met de bus vandoor te gaan. De groep besluit te voet op zoek te gaan naar hun luxe vakantiebestemming in het bos. Hier aangekomen, valt deze nogal tegen en kunnen de gruwelijkheden beginnen.

Severance is een van die zeldzame films waarin de mix tussen komedie en horror ook echt werkt. Grappige momenten worden goed gecombineerd met enkele toch wel behoorlijk gruwelijke sc?nes, die de gore-fans onder ons niet teleur zullen stellen. Een erg verassende film dus, die zeker veel goeds belooft voor de rest van Smith zijn carri?re. Na Creep (die ik persoonlijk wat tegen vond vallen) levert hij hier een bijzonder sterke film af, en daarmee ook een van de beste films van het afgelopen jaar.

Een ander sterk punt van Severence is dat het tempo nooit echt uit de film gaat, en het altijd interessant blijft. Dat vond ik in zijn Creep een stuk minder. Severance is een unieke film, die je als horrorfan zeker gezien moet hebben. Het is een behoorlijk toegankelijke film die eigenlijk altijd wel vermaakt. Ik heb nu al zin in de volgende keer dat ik hem ga bekijken, want deze komt zeker in de collectie.