Short Night Of The Glass Dolls, The

Short Night Of The Glass Dolls, The

Deze film is ook wel bekend als Malastrana. Waar de titel Short Night Of The Glass Dolls vandaan komt, is mij nog niet geheel duidelijk. Misschien nadat ik hem eens heb herbekenen.

The Short Night Of The Glass Dolls is een van de vier films die oorspronkelijk in de Anchor Bay Giallo boxset zaten. Wat ik verwachte was dus een schoolvoorbeeld van een giallo, maar wat ik kreeg was iets heel anders. Nergens blote vrouwen, brute moorden of zwarte handschoenen, maar meer onderhuidse spanning en een vervreemdende, bijna bovennatuurlijke sfeer.

Het verhaal gaat over Gregory Moore en zijn relatie met de mooie Mira Svoboda. Als een professionele stratenveger een niet bewegende man vindt in het park belt hij meteen de ambulance. In het ziekenhuis wordt de man al snel dood verklaard. Echter weten wij als kijker dat deze man alleen verlamd is en eigenlijk onze hoofdpersoon is. Hij doet zijn best om de aandacht te trekken van de artsen maar als dat niet lukt besluit hij dat het nodig is te achterhalen wat er met hem is gebeurt. Dit alles begon met de verdwijning van zijn verloofde Mira. In zijn hoofd achterhaalt hij langzamerhand het mysterie.

De film is dus zoals eerder gezegd geen standaard giallo. Uitgezonderd de finale zijn er bijna geen blote vrouwen te zien en ook de brute moorden zijn ver te zoeken. Toch heb ik geboeid gekeken naar dit stukje cinema. Regisseur Aldo Lado, later bekend van Who Saw Her Die en The Night Train Murders, weet een goede en sfeervolle film neer te zetten en juist door deze alternatieve aanpak vond ik het een interessante ervaring. Het feit dat je telkens overschakelt tussen het heden en het verleden haalt soms wel de snelheid uit het verhaal waardoor de film op sommige punten een tikkeltje saai dreigt te worden, vergeleken met andere gialli. Verwacht dus geen Argento, maar als je een fan bent van Italiaanse genrefilms en eens een alternatieve giallo wilt zien wil ik deze warm aanbevelen.