Slither

Doe er ons aan denken dat wanneer we ooit eens een reis door Amerika maken, we dan in alle omstandigheden die ontelbare typische, slaperige stadjes die het land rijk is, moeten mijden. Want telkens als er onheil is (buitenaardse invasie, plaag van gemuteerde kakkerlakken, ondode piraten op wraak belust, radio?actief besmettingsgevaar en noem maar op), is het steevast in zo?n stadje dat alle onheil begint. In ?Slither?, het regiedebuut van James Gunn, is het niet anders. Deze keer is het rustige stadje Wheelsy het decor voor een buitenaardse invasie. Wanneer een meteoriet neerstort is het stadje binnen de korstse keren vergeven van buitenaardse slijmerige slakken, galspuwende zombies en samensmeltende mutanten.

Wanneer we vermelden dat regisseur James Gunn afkomstig is uit de Troma?stal (het beruchte produktiehuis van Lloyd Kaufman, verantwoordelijk voor trash als ?The toxic avenger?), zullen menig cinefiele tenen zich krommen. Maar hoewel dit inderdaad strikt voer voor horrorfans is, blijkt achter ?Slither? toch een degelijk budget en heel wat talent te zitten. James Gunn heeft het slim bekeken door van zijn debuutfilm een homage aan zowat alle monster/horrorfilms van de jaren tachtig te maken (denk hier vooral aan films als ?Night of the creeps? en ?The blob?). Bovendien voorziet hij zijn scenario van een flinke scheut zelfrelativerende humor en zijn de meeste personages meer dan ??n?dimensionale figuren die gewoon wachten op hun beurt om afgeslacht te worden.

De cast bestaat uit acteurs en actrices die toch lichtjes boven de doorgaanse norm van dit soort films uitsteken. Vermits het hier om een eerbetoon aan horrorfilms van the eighties gaat kunnen we opvallend veel old school prosthetische en viscerale effecten verwachten, naast sporadische geslaagde CGI effecten. Daarvoor deed men beroep op de talenten van Todd Masters en zijn gerenomeerd team.

?Slither? is een dolle rit die ons trakteert op de ene slijmerige vetzakkerij na de andere. Maar hoe extreem het allemaal ook mag klinken, toch komt de film op het einde van de rit een beetje braafjes over. Dit is waarschijnlijk te wijten aan de komedie?aspecten in het scenario en de politiek correcte toon die aanwezig is. Desondanks zullen fans van het genre zich behoorlijk kunnen amuseren met ?Slither?. Hoe zeer we ook mogen uitkijken naar de nieuwe film van, bijvoorbeeld, Sofia Coppola; iemand als James Gunn mag ons eveneens altijd wakker bellen om ons zijn nieuwste film voor te stellen. Beiden zijn jonge filmmakers die overlopen van het talent in hun respectievelijke genres.

Als je even de weg dreigt kwijt te raken tussen het overaanbod van films, volg dan gewoon het slijmspoor en je komt vanzelf wel in de juiste bioscoopzaal/videotheek terecht. Vergeet vooral je zin voor humor niet mee te nemen.