Suicide Circle

Suicide Circle

(Deze recensie bevat spoilers)

Suicide Circle (ook bekend onder de naam Suicide Club) beleefde zijn internationale premiere op het IFFR 2002, en is ondanks dat de film nog niet officie?l is uitgebracht in de Westerse wereld, toch een veelgezochte film geworden nadat hij door velen is vergeleken met Battle Royale, die nu al cult status heeft verworven onder filmfanaten. Die laatste film wordt door sommigen als een horrorfilm beschouwt, ten onrechte volgens ondergetekende, omdat de film niet bedoeld is om eng of spannend te zijn. Suicide Circle is ook niet echt eng of spannend, maar heeft nog wel wat horror elementen in zich.

De openingssc?ne maakt meteen indruk: 54 schoolmeisjes springen hand in hand voor de metro, wat uitloopt in een zeer bloederig tafereel. Meerdere zelfmoorden volgen, en na wat speurwerk komt de politie op het spoor van een mogelijke zelfmoordclub, die misschien verantwoordelijk is voor de doden. Hoe gruwelijk alles ook mag klinken, de werkelijkheid is minder hard: Suicide Circle is een satire met horrorelementen. De zelfmoorden worden zeer gruwelijk in beeld gebracht maar zijn tegelijkertijd komisch; lachen is onmogelijk bij het zien van een aantal jongeren die opscheppen hoe ze zichzelf van het leven gaan beroven en vervolgens massaal van een dak afspringen. Het is het oude gezegde: zou jij voor een trein springen of van een berg af als al jouw vrienden het ook deden? In Japan blijkbaar wel, en helaas weet ik niks af van de Japanse cultuur, want misschien loop ik wel wat sociaal commentaar over het hoofd. Minpunten zijn er wel voor het invoegen van een groep moordenaars die inspelen op de zelfmoorden door meerdere tieners te ontvoeren en ze op te sluiten in een oude bowlingbaan. Ik snap wat de bedoeling hiervan was; laten zien hoe anderen de eer willen opeisen voor bepaalde daden, maar een sc?ne waarin leider Genesis, een Charles Manson-achtig type die een rocklied speelt terwijl ??n van de ontvoerde meisjes wordt verkracht en vermoord onder een wit laken, komt ronduit belachelijk over. De uiteindelijk oorzaak van de zelfmoorden, meidenpopgroep Desert die geheime boodschappen overbrengen op hun fans (wie zegt dat muziek geen negatieve invloed kan hebben?) is – hoewel leuk bedacht – voorspelbaar vanaf het eerste moment dat Desert in beeld komt, en hun meerdere muzikale intermezzo’s halen de kijker flink uit de film.
Of Suicide Circle in de loop der tijd een cult following zal opbouwen net als Battle Royale durf ik niet te voorspellen, dat zullen we moeten zien zodra de film in Nederland uit zal komen. Wie niet zo lang wil wachten kan altijd op Ebay terecht voor een bootleg DVD aangezien gorefans zeker niet teleurgesteld zullen zijn, vooral niet van een scene waarin een vrouw haar vingers langzaam af snijdt met een slagersmes.