Thing, The

Eerst was er Christian Nyby?s The Thing From Another World, toen kwam er John Carpenter?s The Thing, en nu zal er in 2009 weer een remake, gebaseerd op het verhaal van John W. Campbell Jr. (Who Goes There?), verschijnen. Tot mijn grote verbazing kwam ik erachter dat ik me eigenlijk nog maar heel erg weinig kon herinneren van deze klassieker en dat het dus meer dan tijd was hem weer eens te bekijken. Het is een hele mooie avond geworden.

In het begin van de film zien we een hond over de sneeuwwitte vlakte van de Antarctica rennen, achtervolgd door een helikopter. Als de hond aankomt bij basiskamp 4 landt de helikopter en proberen de achtervolgers de hond nogmaals op zeep te helpen. Helaas voor hen lukt dit niet en de twee mannen uit de helikopter komen zelf om het leven. Het blijkt al gauw dat het met de hond die mee naar binnen is gekomen niet helemaal pluis is. Hier begint een spelletje van bedrog en leugens waarin het onduidelijk is wie besmet is door het monsterlijke wezen dat de hond blijkt te zijn.

De special effect zien er erg goed uit, en tot mijn grote vreugde wordt er ook veelvuldig gebruik gemaakt van deze gore effecten. Ze springen er dan ook echt uit in het koude en kille sfeertje dat er de rest van de film hangt. Carpenter weet deze sfeer perfect op te bouwen en houdt de spanning vast van begin tot einde. De kijker wordt echt meegesleurd in de zoektocht naar wie besmet is en wie niet. De sc?ne waarin dit uiteindelijk getest wordt vond ik zelf het hoogtepunt van de film.

De film doet soms sterk denken aan Ridley Scott?s Alien, maar is onder andere door de unieke setting en de aparte ”wie is besmet?”-sfeer toch een hele andere film. Het type alien in The Thing is ook vele malen enger dan het overdreven monster dat de alien uit Ridley Scott?s film wordt in de sequels op die film. The Thing is een meesterlijke film die elke filmliefhebber minstens een keer moet hebben gezien