Tombs of the blind dead

Een meisje springt uit een trein om even weg te zijn van haar vrienden. Ze besluit de nacht door te brengen in een oud klooster dat ze verderop heeft zien liggen.
Ze beseft zich niet dat door haar aanwezigheid de lichamen van vervloekte ridders weer uit hun graven opstaan. Op de vlucht voor deze rottende lijken wordt ze door hen vermoord.
Haar vrienden proberen erachter te komen wat er precies met haar gebeurd is, maar worden door de mensen uit de omgeving gewaarschuwd dat het klooster bij Berzano een behekste plek is, die vroeger door ridders werd bewoond die vanwege heiligschennis waren opgehangen tot de kraaien hun ogen uitplukten. De politie wijst echter in een andere richting- Een lokale smokkelaar zou het meisje hebben vermoord om anderen weg te jagen.

De vrienden, samen met de smokkelaar en zijn vriendin, willen proberen de waarheid te achterhalen door zelf de nacht op het klooster door te brengen…

Deze film wordt door sommigen geroemd als de Spaanse versie van ‘Night of the living dead.’ Het spijt me maar hier kan ik het niet mee eens zijn. Het plot hangt van de slechte beslissingen aan elkaar (zoals je boven wellicht al kon lezen) en de personages werken echt niet met elkaar. Ik had dankzij de vergelijking met ‘Night’ wel behoorlijk zin in deze film maar daar ben ik toch erg op terug gekomen.

Is dan alles slecht? Integendeel! De laatste tijd ben ik een behoorlijke zombie-fan geworden, en de Blind dead zijn toch de meest gedenkwaadige zombies die ik tot nu toe gezien heb! De kleding en de maskers zijn geweldig, en ze nemen lekker de tijd om hun slachtoffers in te sluiten en neer te hakken met een zwaard of met hun tanden aan stukken te scheuren. Toegegeven, dat laatste ziet er dankzij gebrekkige special effects wel erg schoon uit (alsof er ketchup gemorst wordt) maar dat kon voor mij de pret niet drukken.
Bij tijd en wijlen zitten er mooie camerashots van de zombies in verwerkt, en de locatie voor de film is goed gekozen.

Ik kocht de film op DVD met een Engelse en Spaanse versie. De Spaanse heeft wat meer sex en naakt maar dat had er ook prima uit kunnen blijven, met het verhaal had het in ieder geval niets van doen wat we niet zelf konden raden.

Goede zombies, slecht verhaal. Benieuwd naar de resterende 3 delen…