Urotsukidoji: Legend of the Overfiend

Urotsukidoji: Legend of the Overfiend

Mid-jaren 90 werden een aantal Japanse animefilms uitgebracht onder het Manga label. De pers bestempelde deze films echter af als tekenfilms vol seks en geweld, die niet geschikt zijn voor de jeugd, en hierdoor bereikten deze films nooit de massa. Schuld hiervan was Legend of the Overfiend, het eerste deel uit de Urotsukidoji serie die zowel in Nederland als in de rest van de wereld Manga een slechte naam heeft bezorgd. Deze film ontstaat zowel in de vorm als een 90 minuten durende film als 3 afleveringen die meer materiaal bevatten. Deze recensie behandelt de film.

Er zijn drie werelden: de mensenwereld, de demonenwereld en de wereld van de halfbeesten. Het tijdstip is aangebroken dat de Chojin (Overfiend) zal ontstaan die de werelden zal samenvoegen. De demonen willen hem vernietigen, terwijl de halfbeesten hem willen onarmen. Halfbeest Amano Jaku krijgt de opdracht de toekomstige Chojin op te sporen. Hij vind die in de vorm van een onzekere op-seks-beluste tiener genaamd Nagumo, maar als die dood en verderf begint te zaaien, is Amano niet zeker van de zaak.
Hoewel Legend of the Overfiend horrorelementen bevat, is het eigenlijk niks anders dan een hentai, oftewel een geanimeerde pornofilm, vol met tentakelverkrachtingen (!) en ander vrouwonvriendelijk materiaal. Schokkend is het voor mensen die dit niet gewend zijn, maar ik zelf kon er wel tegen na een tijd, al walgde ik wel van een scene waar een jongen Nagumo’s sperma van een meisje’s gezicht aflikt (Vraag niet hoe dat op het arm ding’s gezicht kwam).
Maar behalve seks & geweld heeft Legend of the Overfiend eigenlijk niks te bieden. Het verhaal komt soms verwarrend over, een irritant discomuziekje verpest bepaalde scenes en ik vroeg me af waarom sommige karakters alleen maar staarden naar een meisje dat werd aangerand zonder haar te gaan helpen. Nog een waarschuwing voor diegenen die deze film willen zien: bij de UK Regio 2 DVD is meer dan 3 minuten eruit geknipt.