Beyond Re-Animator

Ik ben ondertussen alweer aan beland bij het laatste deel van de Re-Animator serie. In 1985 begon het allemaal zo goed met het fantastische Re-Animator van de hand van Master Of Horror Stuart Gordon. In 1990 kwam er een vervolg met Bride Of Re-Animator en nam Brian Yuzna plaats op de regisseursstoel. Dertien jaar later kreeg de serie een einde met de komst van Beyond Re-Animator, opnieuw van de hand van Yuzna. Na een geweldig eerste deel en een vermakelijk tweede deel waren de verwachtingen opnieuw hoog gespannen.

Het verhaal mag zo ondertussen wel bekend zijn. Herbest West sluit een bondgenootschap met een jonge wetenschapper met als doel het ontwikkelen van een medicijn tegen de dood. Yuzna is hier helaas afgeweken van de originele formule en heeft het geheel geplaats in een nieuwe setting: de gevangenis. Dr. West is na Bride Of Re-Animator opgepakt en heeft in de gevangenis langzaam door ge?xperimenteerd. Zijn formule is bijna perfect en het enige wat hij nog nodig heeft is verse proefpersonen. Hier komt de jonge dokter het verhaal binnen. Natuurlijk laat deze zich ook nog eens verleiden door een charmante jongedame die uiteindelijk (West waarschuwt er al voor) de boel weer in de war schopt.

Helaas voldoet deze tweede sequel nergens aan de verwachtingen die ik vooraf had. Waar de humor in het eerste deel nog vlijmscherp was, is het in dit deel maar zelden echt leuk. Om een korte impressie te geven: tijdens de aftiteling zien we een rat on acid in gevecht met een gereanimeerde Spaanse penis. Het niveau is gezakt tot onder het nulpunt. Ook voor de gorehounds is deze film niet echt interessant. Afgezien van wat standaard bloed en ingewanden heeft deze film weinig nieuws te bieden.

Waar ik me echter het meest aan ergerde was dat het acteerwerk ook nog eens zwaar onder de maat was. Er waren zelfs momenten dat ik die kwal uit de eerste delen (Bruce Abbott, red.) begon te missen. Zowel Jason Barry als Elsa Pataky weten totaal niet te overtuigen in wat eigenlijk de hoofdrollen van de film hadden moeten zijn en dus blijft alleen het solide optreden van Jeffrey Combs over om mij enigszins te plezieren. Dit was overigens ook een van de weinige pluspunten die deze film kent.

Helaas kiest Brian Yuzna er voor om veel screentijd te geven aan de gevangenen en de directeur van de gevangenis en dus blijft er minder tijd over voor Combs. De verrichtingen van ?beridioot Moses en die onsympathieke halve Spanjaard kwamen me op gegeven moment de neus uit. Een erg onlogische keuze, vond ik zelf. Beter was Yuzna hier gebleven bij het uitmelken van een personage dat w?l leuk is.

Met dank aan A-Film Entertainment dat deze film heeft uitgebracht in een combi-pack met Bride Of Re-Animator (1990).