Black Sunday

Princes Asa Vajda en haar echtgenoot komen op de brandstapel nadat ze zijn beschuldigd van het beoefenen van heksenperikelen. Als ze Asa een masker opzetten, spreekt ze een vloek uit en vervloekt ze daarme de familie Vajda. Als eeuwen later een dokter en zijn assistent haar graf ontdekken en daar per ongeluk een druppel bloed op laten vallen en ze het masker verwijderen, komt Asa tot leven met als doel dood en verderf te zaaien onder de familie Vajda.

Black Sunday of The Mask Of Satan (Italiaans: La Maschera Del Demonio) is een zeer sfeervolle film, gevuld met grote kastelen, mistige omgevingen en vreemde geluiden van de nacht. Visueel is deze film dan ook dik in orde, en dit hebben we denk ik vooral te danken aan de regisseur Mario Bava, die natuurlijk bekend staat om zijn visuele meesterwerken. De film is zeer invloedrijk geweest voor de ontwikkeling van het genre en is dan eigenlijk ook voor elke filmliefhebber een must-see.

Barbara Steele geeft een onvergetelijke dubbelrol als princes Asa Vajda/Katja Vajda. Haar griezelige gezicht zal nog lange tijd in mijn hoofd rondspoken. Black Sunday is bijzonder mooi gefilmd en is een van de meest sfeervolle films die ik ooit heb gezien, en volgens vele ook de beste film van horrormeester Mario Bava. Een ander sterk punt van The Mask Of Satan is ook dat de film erg gothisch en duister aanvoelt en ook duistere onderwerpen heeft.

De film is trouwens (lichtelijk) gebaseerd op een boek van Nikolai Gogol, genoemd The Viy. Ik zelf heb nog niet veel gezien van Bava?s oeuvre (Shock & Blood And Black Lace), maar daar gaat na deze film snel verandering in komen. De film was Mario Bava?s eerste lange speelfilm en had een niet al te hoog budget. Toch zie je dit er nergens aan af en weet Bava met minimale middelen een bovengemiddelde film af te leveren.