Colony, The

We hebben films zoals The Colony al vaker gezien. Een groep overlevenden weet zich te redden in een post-apocalyptische wereld, maar gevaar van buitenaf (en misschien ok wel van binnen) bedreigt de groep. In dit geval bestaat die post-apocalyptische wereld uit een nieuwe ijstijd.

Wat misschien voor veel mensen een minpunt zal zijn is dat het eerste gevoel van dreiging zich pas na 40 minuten aandient. Andere vinden het misschien niet erg en zien de langzame opbouw als een solide springplank voor de actie in het tweede gedeelte van de film. Dat er een genrefilm zoals The Colony enkele plotgaten heeft is natuurlijk geen verrassing, maar erg storend zijn ze niet. De film werd opgenomen in het tegenwoordig verlaten North American Aerospace Defense Command in North Bay (Ontario) en ik moet toegeven dat het een mooie setting is voor een ondergrondse bunker.

Ook het acteerwerk van Laurence Fishburne en Kevin Zegers is bevredigend te noemen, hoewel de poging om een beetje drama in de film te brengen niet echt geslaagd is. Bill Paxton lijkt ook niet met overgave zijn rol te spelen, maar dat kan zijn omdat zijn personage oppervlakkig blijft. En waarom lijken de slechterikken zo verdacht veel op de vampiers uit 30 Days Of Night? En de film heeft een snel en onbevredigend einde. Het lijk er op dat of het geld op was, of dat men een vervolg wil maken. Ook storend is dat een vrouw de hele tijd perfect haar heeft en een onuitputtelijke voorraad make-up lijkt te hebben in deze post-apocalyptische wereld.

Er komt wel wat bloed voor in The Colony, maar het zal de echte gorehounds onder ons niet kunnen bevredigen. Natuurlijk zien de beelden van een wereld onder een dikke pak sneeuw er in The Day After Tomorrow er beter uit, maar die film had een budget dat tien keer hoger ligt. De visuele effecten van The Colony mogen er desondanks zijn.

Ondanks dat de film een lange aanlooptijd heeft en het einde een beetje gehaast is kunnen liefhebbers van post-apocalyptische films de film best een keertje kijken.