Complexx

Myrna (Kirsten Walraad) is verslaafd aan het online spel Dark Planet. Op een bijeenkomst voor gamers in een kolossaal entertainmentcomplex ontmoet ze de even fanatieke Alexander en de geestelijke vader van het spel, David Berinni. Hij kondigt de sequel van de populaire game aan, met een Level X voor de beste gamers en slechts ??n speler die het spel kan overleven. Direct na afloop van de bijeenkomst begint het dodelijke spel…

Omdat ”Complexx” met een behoorlijk laag budget is gemaakt zijn er natuurlijk enkele minpunten te vinden, waarvan het script er ??n is. Dat is alles behalve complex (tja, een titel-grapje moet kunnen): Situeer enkele jongeren in een afgesloten gebouw, doe een psychopaat bij, en je hebt een slasher. Als de film vordert worden er nieuwe personages ge?ntroduceerd, waarschijnlijk met het doel om de body-count op te voeren.
De karakters krijgen in mijn ogen te weining diepgang mee, maar het acteerwerk is redelijk te noemen. Sander Foppele laat het beste acteerwerk zien als een ietwat duister en mysterieus persoon. Met Kirsten Walraad en Yolante Cabau van Kasbergen hebben we natuurlijk 2 dames die een lust voor het oog zijn, eigenlijk een verplicht nummertje in een slasher.
Een echte nagelbijter is ”Complexx” niet geworden, daarvoor is het allemaal net iets te bekend, maar de film bouwt hier en daar behoorlijk wat suspense op. Jammer genoeg gebeuren de meeste moorden buiten het beeld, maar zien we gelukkig wel de gevolgen!
Regisseur Robert Janssen kan bij zijn debuut niet verhullen dat hij een laag budget tot zijn beschikking heeft maar doet wel goed zijn best. Vooral bij de scenes met grote en kleine ruimtes laat Janssen zien dat hij talent heeft. Door diverse afleidingsmanoeuvres en tempowisselingen zorgt hij ervoor dat de kijker enigszins scherp wordt gehouden. Eerlijk gezegd ben ik wel benieuwd waartoe Janssen in staat is als hij een groter budget krijgt.
Waar ik wel mijn vraagtekens bij zet zijn de korte beschrijvingen die in beeld komen ter introductie van de personages. Waarom moeten wij in hemelsnaam weten waarom iemand een ervaren gamer is?

Uiteindelijk is ”Complexx” een slasher zoals we die al vaak genoeg (en beter) hebben gezien. Daardoor is deze film een goedbedoelde poging die alleen voor die-hard slasherfans een leuk tussendoortje is.
(Omdat het een Nederlandse productie betreft, naar boven afgerond.)