Covenant, The

Honderden jaren geleden sloten vijf machtige families in de kolonie Ipswich een pact van stilzwijgen. E?n familie, die duidelijk meer wilde, werd verjaagd en hun bloedlijn verdween spoorloos. Eeuwen later studeren de nakomelingen van de vier overgebleven geslachten aan een eliteschool. Ze zijn de laatste nazaten in een bloedlijn van een 300 jaar oude heksenkring en beschikken daardoor over magische krachten. Allemaal hebben ze een speciale gave. Wanneer er echter in de nabijheid van de campus een moord wordt gepleegd en de leider (Caleb) van het groepje bovennatuurlijk begaafde jongeren vreemde visioenen en dromen krijgt, blijkt dat zij niet de enigen zijn met magische krachten. Is de bloedlijn van die vijfde familie ook daadwerkelijk verdwenen en zo niet, wie is dan die nakomeling?

Het verhaal dat het uitgangspunt vormt voor deze film is niet overdreven origineel of hemelschokkend maar had een verrijking kunnen zijn voor het horrorgenre. Had, want ”The Covenant” is namelijk vooral een met bovennatuurlijke en spookachtige effecten overladen actiegevalletje en zeker geen horrorfilm zoals je zou verwachten naar aanleiding van het verhaal. Regisseur Renny Harlin heeft misschien wel enkele horrorfilms geregisseerd (”Deep Blue Sea”, ”Exorcist: The Beginning”), maar heeft zijn bekendheid waarschijnlijk toch voornamelijk te danken aan actiefilms zoals als ”Die Hard 2” en ”Cliffhanger”.

De actiescenes zijn dan ook af en toe best spectaculair te noemen. De sc?nes waarin veelvuldig gebruik wordt gemaakt van bovennatuurlijke krachten en allerlei voorwerpen door de lucht zweven, zien er aardig uit. Dit geldt echter minder voor het griezelgehalte en de spanning van het vertelde verhaal. Zo zal het voor de doorgewinterde horror-/thrillerfan al veel te snel duidelijk zijn wie de mysterieuze vijfde ‘Son Of Ipswich’ is die zijn krachten inzet voor duistere en minder goede doeleinden. Gevolg is dat de spanning van de film halverwege al behoorlijk is ingezakt.

”The Covenant” is een film die toch vooral gezien kan worden als een mislukte mengelmoes van ”Underworld”, ”Lost Boys”, en ”The Craft”. Ook het acteerwerk in deze drie films is veel beter dan het ”ZOOP”-niveau (laat die boze mailtjes maar komen!) dat hier getoond wordt.

De film heeft buiten de mooie beelden nog een pluspunt. Hij waarschuwt voor de gevaren die verbonden zijn aan het overmatig gebruik van verdovende middelen. De speciale krachten waarover de jongeren beschikken, hebben namelijk een soort van verslavende werking en overmatig gebruik van deze magie pleegt dan ook tot roofbouw op het lichaam en kan uiteindelijk de dood betekenen. Deze magische krachten kunnen daarom worden gezien als een metafoor voor drugs.

Helaas kunnen de pluspunten het niet redden tegen de minpunten en levert Harlin wederom een film af die niet eens gemiddeld kan worden genoemd.