Dead Rising

Dead Rising

Men neme een groots winkelcentrum, een riant aanbod aan diverse winkels en artikelen en voegt daarbij enkele zombies toe. Huh? Zombies? Ja beste lezers/ lezeressen, zombies. Het winkelcentrum in Dead Rising is namelijk overgenomen door dit waggelende gespuis, want ook de ondoden willen wel eens gezellig winkelen?

De speler kruipt in de rol van Frank West, een freelance fotograaf die op onderzoek is naar bizarre gebeurtenissen in het niet nader te noemen dorp. Eenmaal in het dorp aangekomen wordt Frank gedropt in het winkelcentrum, en vanaf dat moment is het ieder voor zich. Het hoofddoel van de game is 72 uur (+/- 6 uur in de werkelijkheid) in leven blijven, en ondertussen proberen uit te vinden hoe deze epidemie tot stand is gekomen. Tijdens je zoektocht kom je nu en dan een overlevende tegen, die je kan helpen in je zoektocht, of je juist tegenwerkt. De speler kan er ook simpelweg voor kiezen om zich niets van de storyline aan te trekken, en de zombies te lijf gaan met een immens wapen arsenaal. Zo kun je oa. honkbalknuppels, planken, voetballen, golfclubs, lichtsabels (die uit Star Wars), grasmaaiers, prullenbakken, plantenpotten, bankjes en teddyberen voor eens en altijd naar het hiernamaals sturen?

Echt bijster origineel is het verhaal van Dead Rising niet (Dawn Of The Dead anyone?), maar dat mag de pret niet drukken. Dead rising biedt een geweldige mix van horror, spanning en humor, en dat alles ziet er oogstrelend mooi uit. Zodra je start met de game is de zombiepopulatie nog enigszins klein, maar naarmate het verhaal vordert worden het er steeds meer en meer, waardoor je confrontaties absoluut niet meer uit de weg kunt gaan. Gelukkig zijn de zombies (zoals in iedere film) zo dom als het achtereind van een rund, en kun je soms met gemak langs ze heen huppelen, of je kiest ervoor om ze een voor een de hersens in te slaan, de keuze is aan jou.

Dead Rising heeft ook een aantal minpuntjes. Zo lijkt het alsof de tijdsdruk je dwingt het verhaal zo snel mogelijk te volgen, en dat wekt geregeld stressvolle situaties op. Ik hou er persoonlijk niet echt van onder een tijdslimiet te moeten werken (met games dan), het is veel leuker als je complete vrijheid krijgt, om overal te verkennen etc. Ook kan je character weinig klappen incasseren (oke oke, een zombie die in je hals zit te knagen, daar wordt je ook niet echt beter van), maar toch voelt het enigszins aan alsof je bij de eerste de beste klap het leven geeft. Gelukkig zijn er hier en daar wel health items te vinden (appels, flesjes drinken etc.), waardoor je je weer beter voelt.

Dead Rising is een regelrechte cultklassieker, die iedere horrorfanaat/XBox360 bezitter absoluut in huis moet hebben. Grafisch ziet de game er goed uit (vooral grote groepen zombies zien er werkelijk fantastisch uit). Het tijdslimiet werkt enigszins tegen, maar het riante wapenarsenaal maakt alles goed?