Dominion: Prequel to the Exorcist

Na de release van William Friedkins ‘The Exorcist’ in 1973 filmde Paul Schrader zijn visie op de voorgaande jaren van Pater Merrin. Helaas werd deze film als ‘te grof’ beschreven, waardoor deze nooit uitkwam. Zoals iedereen weet kwam niet lang geleden ‘Exorcist: The beginning’ van Renny Harlin uit, en aangezien deze film qua gore veel en veel verder ging dan Dominion, besloot Schrader zijn film nogmaals uit te brengen, dit keer met succes.

Het verhaal van Dominion is vrijwel niet anders dan dat van Exorcist: The beginning, wel logisch eigenlijk, aangezien the beginning een remake van Dominion is. Het meest opvallende is nog wel dat Stellen Skarsg?rd in beide films de rol van pater Merrin vertolkt.
Het verhaal begint in de periode ?40-?45, in een Europees dorp. Een nogal sadistische Duitse officier wijst Merrin aan om 10 mensen uit te kiezen. Deze mensen moet opdraaien voor de moord op een Duitse soldaat, waarvan de dader zich onder de inwoners bevindt. Door deze gebeurtenissen verliest Merrin zijn geloof in God, en reist de hele wereld rond, tot hij uiteindelijk strand in Afrika.
In een niet nader genoemd dorpje helpt hij als archeoloog mee aan de opgraving van een eeuwenoude kerk. Direct na de opgraving blijkt wel dat de kerk niet gebouwd is voor het eren van God, maar om ?iets? in bedwang te houden. Naarmate de spanningen tussen de lokale bevolking en de bezettende Britse soldaten stijgen, ontdekt Merrin dat het kwaad wederom toeslaat?

In mijn ogen is Dominion niet zozeer als een horrorfilm te beschrijven, de film bevat dan ook weinig gore en schrikelementen zijn schaars. De film past meer in het rijtje van psychologische/ bovennatuurlijke thrillers, zoals de onlangs verschenen ?The exorcism of Emily Rose?.
De vele schokkende en grove scenes uit de originele Exorcist hebben plaatsgemaakt voor vele praatscenes, en hierdoor ben ik geneigd te zeggen dat geen enkele hard-horrorfan deze film aan zal spreken. De opbouw van het verhaal is hier en daar net iets te langzaam, waardoor je de neiging krijgt de film/ het verhaal los te laten. Zoals eerder gezegd bevat de film totaal geen gore en eng is de film ook niet echt te noemen. Wat daarentegen wel weer prachtig gedaan is, zijn de constante oplopende irritaties tussen de indianen en de Britse soldaten. Kort gezegd zal Dominion enkel de Exorcist fans aanspreken, omdat de film simpel weg horror elementen mist.