Evil Dead
Waardering gebruiker: (1 Stem)

“Dying wouldn’t be so bad right now, I just didn’t want to become the devil’s bitch.”

Evil Dead is geregiseerd door Fede Alvarez en debuteert als zijn eerste lange film. De film is een remake van de originele film “The Evil Dead” uit 1981.

Het verhaal is ontzettend origineel: een groep vrienden belandt in een hut ergens in een bos, ver van de bewoonde wereld. Al gauw ontdekken zij dat in de kelder een zogeheten “Book of the Dead” achtergelaten is. Ondanks de waarschuwingen in het boek die met bloed lijken te zijn geschreven, kan een van de vrienden het niet weerstaan om het boek te lezen. Van het een komt het ander, en plotseling blijken er demonen te zijn opgeroepen. Het verbaasde mij niet dat wanneer de vrienden weg wilden gaan, om een of andere reden een rivier was overgelopen waardoor de enige weg naar huis was geblokkeerd.

Met een budget van 17 miljoen dollar is het eindresultaat een tegenvaller. Het verhaal heeft weinig opbouw en weinig spanning. Het geweld is verschrikkelijk overdreven. Op een gegeven moment maakt de verhaallijn eigenlijk niet eens meer uit, iedereen is te druk bezig met ledematen afhakken en elkaar neersteken. Niet alleen de hoeveelheid geweld is radicaal, maar ook de manier waarop. Allerlei soorten wapens komen tevoorschijn, van kettingzaag tot spijkerpistool.

Voor fans van gore is de film wel vermakelijk. Door de overmaat aan geweld vloeit er een hoop bloed. Bovendien lijkt het alsof niemand dood kan gaan. Blijkbaar is het fysiek mogelijk om na drie keer met een breekijzer op je hoofd geslagen te zijn nog te kunnen rennen.
Na een uur werd dit geweld afschuwelijk saai en er kwam maar geen eind aan. De gevechten werden veel te langdradig, niemand ging dood en niemand gaf ooit op.

Het acteerwerk is wel het benoemen waard. De bezetenen zijn zeer goed uitgebeeld. Niet alleen waren ze lekker grof in de mond, maar ook de bewegingen en hun gezichtsuitdrukkingen kwamen over zoals je dat kan verwachten van een door een demon bezeten mens.

Ik had zeker meer van deze film verwacht. De verhaallijn was erg cliché en het geweld maakte het er niet beter op. Tenzij je van wat gore houdt, kan je deze film maar beter links laten liggen.