Halloween 5: The Revenge of Michael Myers

In tegenstelling tot Friday the 13th, een schip dat mooi op koers lag en elk jaar wel weer een nieuw deel klaarhad,met wisselend succes, is Halloween vaak een horroserie van willekeur geweest. Als de producers en de scenaristen (de acteurs niet eigenlijk) zin hadden in nog een deel kwam er ook nog een deel, hoe afgesloten het verhaal ook was.

In deze vijfde is Jamie ondertussen krankzinnig geworden(horrorsequel-cliché alarm), maar daar stopt ze maar even mee als Michael terugkomt.Deze heeft het vuurpeloton van het leger semi-rednecks overleefd en kreeg een tijdje goede zorgen van een man die hij, dankbaar dat hij is, vermoordt. Wat op zich niet slecht geschreven is. In de latere sequels krijg je vaak dat de fans beginnen supporteren voor de killer, maar Michael is gewoon zo’n verderfelijke eikel dat dit onmogelijk wordt.

Dit deel komt helaas erg traag en eigenlijk zelfs niet op gang. De false scares, bij gebrek aan real scares, komen echt van overal om ons maar zoet te houden, er is zelfs een scéne met een valse Michael in volle uitrusting. Is het niet een beetje gevaarlijk om zo rond te lopen (zie deel 2)? De personages worden slecht opgebouwd en als het verhaal eindelijk ontwikkelt en er zowaar doden beginnen vallen geef je er al lang niet om. Het einde is uiteindelijk wel goed, maar de uitleg hiervoor in deel 6 is om je te bescheuren. De identiteit van de mystery man en zijn motief, hoe komen ze er in godsnaam bij?

Geen goed deel, erg saai en voegt niets toe aan het verhaal, het breekt het alleen maar verder af. Overslaan!