Jason X

In de verre toekomst vindt een expeditie 2 ingevroren lichamen: een vrouw en een grote man met een ijshockeymasker op en een machete in zijn hand. De expeditieleden nemen de 2 ijsklompen mee naar hun ruimteschip en dat hadden ze beter niet kunnen doen: Jason ontdooit en doet wat hij al 450 jaar niet gedaan heeft: Moorden alsof het een lieve lust is. En hij is het nog niet verleerd.

Zoals je vast al hebt gemerkt heeft het 10e deel van de Friday the 13th serie een heel andere setting. Camp Crystal Lake is vervangen door de ruimen van een ruimteschip en het moet gezegd worden: Het is een welkome afwisseling. De decors en de computereffecten zijn niet erg realistisch, maar zorgden wel voor een campy comicsfeer. Deze comicsfeer wordt nog eens extra benadrukt door de kostuums en de personages en ik moet zeggen, het werkt!
Een aantal personages lijken rechtstreeks uit een comic te zijn gewandeld: Ze hebben de diepgang van een gemiddelde Donald Duck, maar zijn gewoon heel erg stoer. Vooral Sergeant Brodski (Peter Mensah) is een absolute bikkel die de show steelt als hij in beeld komt. De vrouwelijke andro?de Kay-Em is een vrouw met ballen en een serieuze tegenstander van Jason. De meeste overige hoofdrolspelers zijn gewoon de standaard geile tieners die in elke andere Friday-film zitten en de acteurs hebben ook hetzelfde (gebrek aan) talent Sommige dingen veranderen gelukkig nooit.

Jason wordt weer goed neergezet door Kane Hodder en is gewoon weer de oude vertrouwde Jason. Tenminste, in het eerste deel van de film dan. Op de een of andere manier verandert hij in de zogeheten ?ber Jason, een soort robo-plastic-comic-killer (of zoiets) Hij ziet er best nep uit, maar hij past weer heel goed in de comic sfeer van de film. Maar ik denk wel dat heel veel fans dit een soort van heiligschennis gaan vinden. Ik vond het persoonlijk wel een aparte verschijning en kon de humor er wel van in zien.
Jason X is een film met een dikke knipoog naar zijn voorgangers, een aantal sc?nes uit het verleden worden min of meer nagedaan en in de hologramversie van Camp Crystal Lake wordt de essentie van de serie even kort samengevat.

Over de essentie gesproken: Jason heeft in deeltje X een jaartje of 450 niks uit kunnen voeren en probeert dat duidelijk te compenseren. Resultaat: een hoge Bodycount. Jason jaagt hoogst persoonlijk bijna 30 man over de kling en heeft een aantal heel leuke kills voor ons in petto. De meeste zijn on screen en de special effects zijn behoorlijk. Er zitten ook een paar ?resultaten? van Jason`s werk in en die zijn behoorlijk ehm?rommelig.

Al met al is dit geen topfilm, maar wel een film met een hoog popcorn gehalte. Gewoon je verstand op nul zetten en je lekker laten vermaken.

75 reacties

Horror_Wizard

Afwisseling is voor sommige zeer belangrijk ( niet voor mij) maar om Jason zo te vernederen is ook niet nodig! Vooral dat gedeelte waarin Kay-Em Jason te lijf gaat zoals de Terminator is janken 🙁

kan?da

Jason x is eigenlijk zo slecht dat het er weer op zit. Een wijze man zei ooit dat de einde van een serie in aantocht is wanneer men begint te parodi?ren. Pech voor Jason, who’s next? maybe Michael Myers…

Horror_Wizard

Iedereen beoordeeld slechts een film op het feit dat iets cool is! Denkt er iemand nog aan het verleden, de reputatie en de eer van de reeks ( en diens fans)! Denkt iemand daar nog aan 🙁

CinEx

Ik moet toegeven dat ik de ballen verstand het van de Friday reeks (ik zag alleen deel 1 en X), maar Jason X is toch wel vermakelijk. Iemand heeft hier duidelijk gekeken naar hoe je op z’n best een sleazy trashy en vermakende horrorfilm moet maken: veel ‘lekkere wijven’ voor wie kleding optioneel is, een hoge bodycount, veel geweld, een coole killer en gore waarvoor de camera niet terugdeinst. Een waarom heeft niemand minder dan David Cronenberg een gastrolletje? Een slechte film is Jason X wel, absoluut.

Creep

HW, je breekt me de bek open, wat heeft cool te maken met de Friday reeks, mischien af en toe belangrijk maar Jason is veel meer dan dat. Hij is een persoon met diepgang, een ontroerende geschiedenis, die gast heeft charisma hij is het gewoon het horroricoon. De hele sfeer en reeks, en niet te vergeten Jason himself worden volledig voor gek gezet en ik kan wel janken, waarom Jason why??????//

Sinister

Jason Diepgang? alle Fridays zijn gewoon formulefilms, even een samenvatting: Jason kills a lot of people. Diepgang? niet echt. Leuk? zeker. maar ben wel blij dat ze in dit deel de formule met een vette knipoog brengen

Horror_Wizard

Wacht eens ff! Gaan we hier spotten! Friday kent wel diepgang! Tot ‘Manhatten’ was het leuk maar als een reeks met zichzelf gaat spotten is er iets toch goed fout!

DOBERMANN

Waneer je het eerste deel gezien hebt van FFT dan snap je de diepgang wel. Charismatisch??? Jason erg gaaf hoor, met dat killuh enzo, maar hij heeft erg weinig hersencellen hoor, slim vind ik hem niet, Als we kijken naar Michael Meyers dazz nog eenz een serial killer, hij maakt het sfeertje wel compleet

Horror_Wizard

Niemand is beter of slechter dan de rest al blijft dat een persoonlijke mening ( Ja, naar mijn mening is Jason alles)! Neen, niemand heeft gewonnen in Fr vs. J als je goed hebt gekeken al is het waar dat de Halloween sequels vaak moesten onderdoen voor de F13 sequels al heeft Myers ook een grote groep fans die de serie op handen en voeten dragen.

10. avatar
    DOBERMANN

Als je van jason of michael houdt, maakt weinig uit, je houdt een beetje van slash-flixzz. je hebt dan nog wel een bepaalde voorkeur op welke wijze dat gedaan moet worden. De ene vind het prettig wanneer jason als een dolle hond rond rend, of michael die lekker zijn tijd neemt en rustig zijn victimzzz afmaakt

11. avatar
    Bobby

Het lijkt me ook een leuke film ik heb deel 1 gezien nou ja tot dat ze naakt monopoly gan spelen en die man en die vrouw die sexte en afgeslacht werden

12. avatar
    Willem

Ik zie t maar als een tussendoortje deze film, in F VS J zat hij teminste nog in de hell nar Jasn Goes To Hell. In Jason X Zit geen verband…alleen dat die zwaar slecht geacteerde mensen wisten dat het een killer was …..wat ze ff 455 lang hebben geweten :S, ben een jason fan heb alle films, maar jason x..? t enige positieve van de film was acteer prestatie van hodder, en de kills, maar de omgeving was zwaar nep gemaakt en t verhaal met al dat spacie gedoe…nee vindt te overdreven. alsof ze binnen bepaalde tijd eens script moesten hebben maar niks goeds konden bedenken en dan maar zo’;n vage film er van maken…nee…hij viel niet i de smaak bij mij

13. avatar
    DOBERMANN

weet iemand misschien waarom Jason in deze film doodgaat in het einde, maar wel weer leeft in freddy vs. jason. ja hij wordt weer tot leven gewekt ofzo, maarreh dan zou die in F vs. J toch ook zo’n Uberdude zijn ?

14. avatar
    goreman

euhm jason is niet dood er komt nog maar een film van friday the 13 dat jason(denk ik) gevonden wordt in dat meer waar je op het einde van jason x z’n masker ziet liggen;)

15. avatar
    fietsbel

Wel een loos deel, nu zitten we ineens in de toekomst. Heeft algeheel totaalvolkomen en volledig niets met friday te maken. En het is niet eens horror. Het is meer Scream. De mensjes die niets willen geloven worden achterna gezeten door de moordenaar. Heb de film niet gezien, maar de trailer vond ik al genoeg zeggen, vooral als je de xXx muziek erbij hoort. Dit vind ik echt een titel om lekker te laten liggen.

16. avatar
    psycho

er is nog iets wat ik niet snap… ze zitten dan opgesloten in die kelder.. van een overheidsgebouw voor onderzoek.. en dan komt er dus 450 jaar niemand in die kelder???

17. avatar

Wat houd die nieuwe release van Jason X van top cinema collection in? Krijgen we dan een director’s cut van Jason X of een dvd met extra veel bonusmateriaal ofzo? Want ik heb hem al gewoon origineel op NL dvd. Het kan ook zo zijn dat er natuurlijk helemaal geen verschil tussen zit, maar kan iemand mij daar meer over vertellen?