Jaws 3D

Jaws 3D

In de jaren 80 kende de 3D-cinema een korte hype,vooral dan in het horrorgenre.Veel voorbeelden zijn niet bewaard gebleven,buiten deze ken ik enkel nog Friday the 13th Part 3.De reden is niet ver te zoeken,want tenzij je in je kelder een 3D-cinema hebt staan zien de films er op video best raar uit.Jaws 3-D is nog recupereerbaar omdat de 3D-effecten nog omzetbaar zijn tot video.

Het verhaal gaat opnieuw om een Brody die in aanraking komt met een haai(die Brody’s leren het echt nooit).Deze keer bedreigt er een haai een soort van Sea World.Met behulp van een kerel die verdacht veel op Face van het A-Team lijkt maar hem toch niet is kan hij de haai vangen,denkt hij.De echte haai is echter nog een stuk groter en wil haar kind terug.

In deze film is de haai echt wel lui(hij verroert geen vin,whahaha).Zo is er een scene,waarin maar liefst acht mensen tegelijk in het water vallen,recht voor de haai,en hij krijgt er niet ??n te pakken.In deze film zit er trouwens een heel uur waarin geen enkel slachtoffer valt.Tegen het einde komt er dan toch een poging to bloedbad maar veel slachtoffers maakt deze haai toch niet.

De haaieffecten zitten trouwens niet echt goed in mekaar.De haai ziet er wel min of meer echt uit,maar de bewegingen van de robothaai zijn onnatuurlijk,vooral in de scene waarin hij door het glas breekt zie je duidelijk dat het niet om een echte haai gaat,hij beweegt gewoon totaal niet.Dit is ook wel te wijten aan het budget dat raar genoeg bij elke film teruggeschroevd wordt.Dat zie je ook aan de beelden van een echte haai die versneld zijn om het enger te maken,een beetje zoals bij Benny Hill.OK,misschien toch niet zo eng.

Dan het enige nieuwe aan de film,de 3D.Wel,er is niet veel van te merken,behalve een paar sc?nes waarbij je denkt:misschien was dit wel angstaanjagend in 3D.Je ziet maar enkele duidelijke 3-D effecten,waarbij gewoonlijk ledematen over het scherm vliegen.Op een gewoon TV-scherm is dit natuurlijk niet echt spectaculair te noemen.

Voor de rest is het eigenlijk hetzelfde als vorige delen,alleen weer wat slechter dan de vorige keer.De dialogen zijn min of meer natuurlijk,maar echt memorabele quotes zoals bij de eerste zijn er niet.Spanning is er ook nauwelijks,en meestal wordt dat gecompenseerd met gore maar dat is er ook maar weinig.3D was een originele nieuwigheid voor zolang het duurde maar nu draagt het niets meer bij.De acteurs zijn ook niet slecht,en ze kennen hun tekst mooi vanbuiten maar opnieuw,ze zijn niet zo goed als bij de eerste.En vooral,het heet “Jaws”,je wil haaien mensen zien opeten,dat is namelijk het hele concept,en dat zie je gewoon te weinig.

Jaws 3 is geen slechte film maar wildenthousisast wordt ik er ook niet van,het is maar een koude,fletse bedoening.