Lucker

Lucker

Dit is een recensie van de director’s cut.

Nadat deze film jaren lang een bijna mythische status heeft gehad onder de gore fans over de hele wereld is hij sinds een tijdje gewoon verkrijgbaar op DVD. De DVD bevat de director’s cut, de originele VHS versie en een featurette. Alles dus wat de Lucker fans ooit gewild hebben nadat de producer de negatieven heeft verbrand.

Over het plot kan ik erg kort zijn: de seriemoordenaar John Lucker wordt wakker in een ziekenhuis en ontdekt dat een van zijn vroegere slachtoffers zijn aanval heeft overleefd. Van de gedachte hieraan alleen al wordt Lucker gek en dus is het duidelijk: het meisje moet er alsnog aan geloven. Het begin van deze director’s cut vond ik zeer vermakelijk. De muziek en de hele sc?ne in het ziekenhuis beloofden een film vol met typische jaren ’80 sleaze. Helaas neemt de film al snel zichzelf veel te serieus en wat overblijft is een behoorlijk amateuristische film over necrofilie en een seriemoordenaar. Qua gore zou deze film heel sterk moeten zijn maar afgezien van de verkrachting van een vier weken oud lijk heb ik weinig echt schokkende dingen gezien.

De laatste achtervolging vond ik op gegeven moment zelfs vrij saai, en dat wil wat zeggen voor een film die nog geen 66 minuten duurt. Wel leuk was de rol van Nick van Suyt, die John Lucker speelt. Hij ziet er uit alsof hij geboren is voor deze rol en past precies in de grauwe wereld van de VHS. Ik ben dan eigenlijk ook blij dat men niet de moeite heeft genomen de film digitaal op te poetsen voor de DVD-release want ik denk dat de film beter werkt met deze korrelige en grijze VHS print. Geen echte aanrader dus, maar wel interessant voor wie nieuwsgierig is naar deze beruchte Belgische horrorfilm.

Met dank aan Filmfreaks distributie!