Red Eye

Aanvankelijk negeerde ik deze Wes Craven film. Zijn Cursed was een verschrikking en de Scream trilogie ook slecht te verteren. Dat kwam dan ook voornamelijk vanwege het commerci?le aspect van deze films. En dan een topregisseur die het uitgekauwde weerwolf genre gebruikt voor een nieuwe film. Kom op zeg. Waar ik me vooral aan stoorde in deze films was de soundtrack die onnodig op de voorgrond aanwezig is. Kleng, boink, dreun. Bekkenslagen in combinatie met wat strijkers en blazers die om de haverklap, als er niets engs gebeurt, een dreun geven om slechts te simuleren dat het eng is en te verbergen dat die films dat nu juist niet zijn.

Voor mij reden genoeg om RED EYE aanvankelijk te negeren. Maar eerlijk gezegd. Deze film is echt anders.

De schattige Lisa Reisert keert terug naar Miami nadat haar oma is overleden. Vanwege het slechte weer echter heeft het vliegtuig vertraging en tijdens het wachten ontmoet ze de sympathieke Jackson die later nog naast haar in het vliegtuig blijkt te zitten ook. Dat wordt dus een gezellige vlucht. Dan stijgt het vliegtuig op en begint de ellende?.

RED EYE is meer een thriller dan een horror. Maakt niks uit. Het is knap dat je een film kan maken die zich voornamelijk in een vliegtuig afspeelt, voornamelijk zelfs op twee stoelen, zonder dat het gaat vervelen. De film is dan daadwerkelijk ook spannend te noemen. Maar echte topspanning zit er niet in. Gore ook niet. Wat ook niet op zijn plaats zou zijn geweest in deze film.

Verder is hoofdpersoon Lisa gewoon erg dom. Zo probeert namelijk alles te doen om het verhaal tot een slecht einde te brengen. Wat natuurlijk niet zo is want ?this is America? en daar kennen we alleen ?happy ends?. Veel dialogen dus, en weinig actie, en toch spannend. Best een compliment waard. Niet Wes zijn topper en een tikkeltje te veel ?feel good?. En dat laatste moet toch niet te veel voorkomen in een Thriller of Horror!