Scream 4

Net als iedereen denkt dat het weer veilig is … keert de beruchte Ghostface killer terug! Het landelijke Woodsboro, waar de grootste horrortrilogie van het vorige decennium zich afspeelde, wordt opnieuw opgeschrikt door één van de bekendste moordenaars aller tijden. Het gaat mis op het moment dat Sidney Prescott (Neve Campbell) na jaren eindelijk terug durft naar het stadje, als laatste stop van de promotietour van haar zelfhulpboek. Ze ontmoet veel oude bekenden, maar komt ook weer oog in oog te staan met de gemaskerde killer. Alle angst is in één klap terug…

Ik heb erg lang gewacht om deze film te zien, en na 11 jaar was hij er dan!. De intro is meteen al erg memorabel, en het geval van uitmelkerij van bepaalde genrefilms “sequels” (met name de 7 Saw films) worden al meteen onder de loep genomen. De jonge cast maakt de film veel vlotter, en de acteurs passen prima thuis in een nieuwe Scream film. De film gaat ook erg goed met de tijd mee, zo heb je nu de Ghostface-app waarmee je door middel van je Android of Smartphone de stem van Ghostface kunt nadoen. Echt een briljante vondst van Wes Craven!.

De moorden zijn bruter, bloederiger, en geweldadiger dan de vorige films. Het is weliswaar geen gorefeest, maar het bloed vloeit toch rijkelijk genoeg. Veel van de moorden zijn ook erg memorabel, en de nodige cliche’s van horrorfilms worden hilarisch onder de hak genomen. Het acteerwerk was velen malen beter dan de vorige Scream 2 en 3, en de personages worden ook veel beter uitgewerkt zoals in het origineel. Deze film kan het beste gezien worden als een modernere versie van deel 1, want dit deel heeft veel overeenkomsten met het origineel. Maar de film weet toch ook prima als sequel te overtuigen.

De 3 hoofdrolspelers zijn zoals altijd weer erg goed, met name Gale Weathers die nog steeds een prima bitch kan spelen. Ook Dewey is met de tijd meegegaan, ware hij in de eerste 3 delen een beetje een sukkel was. Is hij in dit deel opeens veel serieuzer. De ontknoping over wie de moordernaar is, zal niet iedereen zien aankomen. En ikzelf was een beetje onaangenaam verrast, maar verassend is het wel.

Dus kortom deze Scream 4 is een prima opvolger, en kan zelfs gezien worden als een nieuwere Scream 1. Veel bloed, veel humor. En fascinerende personages.