See no evil

See no evil

We hebben een ware collectie psychopaten in ons geliefde genre. Maskerdragende babystalkers, moordlustige poppen, verbrande mannetjes die je dromen verpesten, noem het maar op en ons genre heeft het. Van het type ?naar kinderliedjes luisterende, volwassen kinderen?, daar hebben we er echter niet veel van, gelukkig brengt See no evil daar verandering in. Dus ga zitten, en ?get hooked??

Hotels, ze hebben al in diverse films centraal gestaan (?The shining? en ?The toolbox murders? zijn slechts enkele voorbeelden.). Het is dan ook een ideale locatie voor een degelijke slachtpartij, vanwege de vaak enorme omvang en grote kans voor de hulpeloze zielen om in te verdwalen. See no evil is daar geen uitzondering in, dat blijkt wel uit het niet bijster originele verhaal.

Een groepje jeugd criminelen krijgt de kans een oud verlaten hotel op te ruimen, in ruil voor strafvermindering. Het groepje anarchisten is van het type ?Duh, no way?, dus dat staat garant voor doldwaze scenes, waarin de kijker al in een vroeg stadium kan bepalen wie het gespletter gaat overleven. Al op de eerste avond gaan de belhamels ongevraagd hun eigen gang, op zoek naar een nooit gevonden schat, terwijl ze er een aantal jointjes door heen jagen. De ervaren kijker weet wel dat genotsmiddelen en horror niet samen gaan, dus weldra worden de eerste slachtoffers (met veel bloed, gegil en gekrijs) naar de wereld der doden gestuurd. De jongelui zijn namelijk ?onrein?, dus voelt de reusachtige (ietwat kale) Kane het als zijn plicht hen ?het licht? te laten zien?

Het mag wel duidelijk zijn dat See no evil geen originaliteitprijs zal winnen, desondanks heb ik me zeer vermaakt met deze rolprent. De film is een soort van mix tussen ?The Texas chainsaw massacre? en ?The shining?, om even een korte maar duidelijke indruk te geven. De film is een opeenvolging van macabere scenes waarin de dwazen, al schreeuwend om hulp, te grazen worden genomen.

Ik weet zeker dat de ?professionele? filmbladen deze film keihard de grond intrappen, omdat dit soort films al zo vaak zijn vertoont, enkel in een andere setting/ locatie etc. See no evil is gewoonweg een simpele slasherfilm die alle regels van de klassiekers braaf opvolgt. Het plot is niet geweldig, je ziet het eigenlijk al van ver af aankomen. Het niveau van het acteerwerk zal jullie allen wel bekend zijn, zo niet, dan moet er gekeken worden naar films als ?Wrong turn? of ?TCM ?03?.

See no evil staat garand voor een gezellige splatter avond (de sc?ne, waarin een van de dames wordt omgetoverd tot hondenvoer is behoorlijk grof, maar stiekem wel heel grappig). De film zal de gore fan met al zijn bloed, gore en pus niet teleurstellen, tenzij men ook een briljant plot verwacht. See no evil mist de inhoud, en is een regelrechte ?no-brainer?. Dus zak gerust onderuit in de bank, and go with the flow?