The Evil Dead

Vijf jongeren gaan naar een afgelegen vakantiehuisje in de bossen. Ze vinden een vreemd boek met een bandrecorder ernaast waar enkele passages uit het boek zijn vertaald. Ze spelen de band af wat tot gevolg heeft dat er een demonische kracht vrijkomt die ze één voor één overneemt. Niemand is meer veilig en Ash (Campbell) moet tegen z’n eigen vrienden vechten voor z’n leven.

Dit is mijn favo horrorfilm na Braindead, dit is tevens ook de eerste horrorfilm die ik gezien heb, maar toen was ik veel jonger en heb ik er een beetje een trauma aan overgehouden. Maar toen ik de film enkele jaren terugkeek vond ik hem meer amusant dan eng, soms zelfs geinig. De film is met een redelijk klein budget gemaakt waardoor ik de film zelfs meer ben gaan waarderen.

GORE 10 / 10

De gore in deze film is zo leuk en creatief gedaan!, zo hebben wel veel smeltende lijken, iemand kauwt haar eigen hand eraf, een vrouw wordt verkracht door een boom(een van de meest legendarische scenes ooit in de horror geschiedenis!), veel afgehakte lichaamsdelen. En vooral veel bloed.

De acteurs in deze film acteren weliswaar niet zo geweldig, die enige die een beetje uitblinkt is Bruce Campbell de hoofdrolspeler. Maja ikzelf ken ook niet veel horrorfilms waar de acteurs de sterren van de hemel acteren. De locatie van deze film is ook geweldig gevonden en is volgens mij een inspiratiebron geweest voor Eli Roth`s Cabin Fever. Ik vind het jammer dat ze tegenwoordig niet meer zulke horror maken. Tegenwoordig is het meer ouwe koeien uit de sloot halen. De sequels die hierna kwamen zijn ook geweldig gemaakt en ik raad ook iedereen de hele Evil Dead Trillogy aan. Deze film bewijst echter dat je geen tweede zoals deze kunt maken, zie Sam Riami`s latere werk Drag Me To Hell die volgens mijn mening nog niet eens tot aan de knieholten van deze film komt. Deze film is gewoon een interesante eendagsvlieg en verdient daarom veel respect.