Tucker & Dale Vs. Evil

Tucker & Dale Vs. Evil

Tucker and Dale vs. Evil is niet alleen een film die wéét hoe een satire hoort te zijn, maar ook een instant cultclassic die de genrefans nog jaren later zullen waarderen.

Na vorig jaar vertoond te zijn op het Sundance Film Festival was het, voor het regiedebuut van Eli Craig, wachten op het vinden van een distributeur. Een jaar later is het zover en kunnen ook de Nederlandse genrefans in de bioscopen van deze film genieten. Tucker and Dale vs. Evil is bij uitstek de satire op het genre waar de horrorcommunity zelf nog het meest van zal genieten. De nadruk ligt op de komedie maar er is plenty-o-gore en de, soms subtiele soms overduidelijke, verwijzingen naar scenario’s van andere horrorfilms die deze film zo leuk maken. Van de laatste jaren liggen alleen Shaun of the Dead en Zombieland nog vers in het geheugen als twee films die de mix van horror en komedie aankonden, en het is nogal wat om te pogen in dat rijtje vermeld te worden. Of het gelukt is? Oooh jawel, gelukt and then some!

Tucker (Alan Tudyk) en Dale (Tyler Labine) zijn twee vrienden die net een huisje in het bos gekocht hebben en dat willen ombouwen tot vakantieverblijf. Een beetje klussen en vissen is het plan dat verstoord wordt als er een groep jongeren in de bossen aankomt om daar vakantie te houden. De ultieme jongeren zoals we ze kennen uiteraard; de sportfanaat, de grappenmaker, de sukkel, het mooie meisje etc. Het mooie meisje gaat zwemmen, verdrinkt bijna, wordt gered door Tucker en de andere jongeren denken dat ze ontvoerd is. Ze nemen aan dat Tucker en Dale van die redneck hillbillies zijn die graag buitenstaanders in mootjes hakken zoals zij (en wij!) die kennen uit de horrorfilms en dus bedenken ze allerlei bizarre plannen om het meisje te redden. Zonder al te veel weg te geven, die plannen zorgen voor het ene heerlijke horrorcliché na het andere terwijl de jongeren zichzelf per ongeluk om zeep helpen.

De humor is soms wat over de top maar zonder vervelend te worden, de cliche’s zijn precies die scenario’s uit onze favoriete klassiekers waar we zo van houden. Eli Craig slaat met deze film de spijker op de kop; hij wéét waar de horrorfans van houden. We zijn nostalgisch waar het onze oude klassiekers betreft, we waarderen een poging tot een ander concept in moderne horror én we dat we van horror en gore houden wil nog niet zeggen dat we achterlijk zijn. Tucker and Dale vs. Evil geeft ons de nostalgische waarde van de oude klassiekers, komt met een film die het eens uit een andere hoek bekijkt, en geeft ons humor zonder de flauwe slapstick. Bravo! En fans…. gaat dat zien!