Whip And The Body, The

De meedogenloze Kurt Menliff (Christopher Lee) keert na jaren reizen terug naar zijn thuis. Zijn vader en broer zijn niet bepaald blij met zijn thuiskomst en hij krijgt dan ook niet echt een warm onthaal: Een paar dagen later word hij namelijk vermoord. Daarna beginnen er rare dingen in het kasteel te gebeuren en Nevenka (Daliah Lavi) begint steeds meer te geloven dat Kurt terug is gekeerd om wraak te nemen op hen allemaal.

La Frusta e il Corpo, ook wel bekend als The Whip and the Body is een wat onbekendere film van Mario Bava, regisseur van onder andere Black Sabbath, die hij dat jaar ook maakte. Wie wat van zijn andere werk kent, weet dat zijn films fenomenaal zijn als het gaat om het gebruik van licht, kleur en decor. Dat is met deze film ook, de film is een waar lust voor het oog, prachtige decors en geweldig gebruik van licht. Daarnaast heeft de film ook nog een geweldige soundtrack die de sfeer helemaal compleet maakt.
De acteerprestaties zijn ook goed te noemen. Daliah Lavi is niet alleen een lust voor het mannelijk oog, maar kan ook nog eens behoorlijk goed acteren en ze zet hier ook weer erg goed haar personage neer. Christopher Lee, een van mijn persoonlijke favoriete acteurs, zet hier ook weer een knap staaltje acteerwerk neer. Hij komt erg overtuigend over als de slechte Kurt Menliff.
Het enige nadeel van deze film is dat het einde al redelijk snel te voorspellen is, waardoor je op het laatste een slepend gevoel krijgt en de film eigenlijk niet meer echt boeiend is om naar te kijken. Voor de rest heb ik eigenlijk geen negatieve dingen over deze Bava te zeggen. Ze besteden erg veel aandacht aan romantiek in deze film, maar dat kon ik eigenlijk wel eens waarderen, het geeft toch een heel andere kijkervaring dan een normale horrorfilm, waar meestal niet erg veel aandacht aan de romantiek word gegeven.
Dit is dan ook geen film voor de doorsnee horrorliefhebber. Het tempo zit er niet echt in, de film moet het hebben van zijn sfeer en er is in de hele film bijna geen spetter bloed te zien en ook geen gore. De gewone liefhebber zal zich dus erg snel vervelen met een werkje als dit. Het is echt een film voor de liefhebbers van het werk van Bava, dus als je er geen verstand van hebt, raad ik je ook af om als je met het werk van Bava wilt beginnen, niet voor deze te kiezen om teleurstellingen te voorkomen, dit is namelijk niet bepaald een bloederige giallo, waar Mario Bava bekend mee is geworden. Deze raad ik dus alleen aan voor de liefhebbers van Mario Bava’s oeuvre en voor de horrorfanaat die weer eens iets heel anders wil zien. De rest kan deze film gerust laten liggen.