Wicker Man, The: The Final Cut

Politieagent Neil Howie (Edward Woodward) vliegt naar het afgelegen Britse eiland Summerisle. Dit omdat hij een brief had ontvangen met daarin de vraag of hij op Summerisle op zoek wilde gaan naar een vermist meisje. Daar aangekomen ontdekt hij dat de dorpsbewoners het bestaan van het meisje ontkennen. Naarmate hij zich meer tussen de dorpsbewoners mengt begint hij te merken dat de dorpsbewoners een vreemd soort geloof aanhangen. Heer Summerisle (Christopher Lee) is de leider van deze vreemde sekte en Howie begint al snel te vermoeden dat het meisje geofferd moet zijn aan hun vreemde goden…

The Wicker Man van Robin Hardy wordt door velen beschouwd als een klassieker. Er zijn door de jaren heen flink wat verschillende cuts van de film verschenen, maar met deze release wil men dan eindelijk de “final cut” (langer dan de kortste cut en korter dan de director’s cut) van de film presenteren. Alle belangrijkste scenes plus een aantal essentiële scenes die eerder eruit waren geknipt, prachtig gerestaureerd voor deze blu-ray release.

Ik had de film nog nooit gezien en gezien zijn bijna mythische status was ik toch wel erg benieuwd naar deze release. Vol van nieuwsgierigheid stopte ik de film in de blu-ray speler om de film te aanschouwen zoals de makers hem uiteindelijk bedoeld hadden.

De film heeft een vrij trage opbouw. Als kijker weet je niet direct welke kant men nou op wil met het verhaal en ze nemen dan ook rustig de tijd om dit aan de kijker duidelijk te maken.
Waar men wel in slaagt is het gevoel van ongemakkelijkheid creëren. Al in de eerste scenes met Howie en de dorpsbewoners merk je dat er iets goed mis lijkt te zijn met de dorpsbewoners.
Door de grote verschillen tussen de streng Christelijke Howie en de “losgeslagen” dorpsbewoners ontstaat er gelijk al een spanningsveld tussen deze “twee werelden”.

Edward Woodward zet de rol van Howie ook best sterk neer. Je beleeft je als kijker vanaf het begin van de film echt in zijn belevingswereld, waardoor je het dan ook alleen maar met hem eens kan zijn wanneer hij de dorpsbewoners uitmaakt voor heidenen of gekken. Christopher Lee wilde met zijn rol als heer Summerisle van de typecast als “monster acteur” af en speelt zijn rol zoals gewoonlijk erg sterk. Ondanks dat hij in het grootste gedeelte van de film met een hartelijke glimlach in beeld komt krijgt hij het alsnog voor elkaar om een soort griezeligheid rond zijn personage te creëren. Je weet gewoon niet of je hem moet vertrouwen of niet.
De overige castleden dwarrelen wat om Woodward en Lee heen, maar zetten geen van allen een slechte presentatie neer.

The Wicker Man is een zeer typische film. Het zou haast wel een musical genoemd kunnen worden door alle zang en muziek die erin voorkomt. Dit zorgt er waarschijnlijk ook voor dat de meesten dit niet als een “echte horrorfilm” zullen zien, maar voor mij is de haast benauwende sfeer tussen Howie en de dorpsbewoners haast te typeren als thriller/horror. Daarnaast is het einde van de film duidelijk gemaakt voor het shockgehalte.
Ik zal niets van het einde verklappen, maar ik moet eerlijk toegeven dat het een behoorlijk indrukwekkend einde was.

Daarnaast is deze release doorspekt met toffe extra’s, zoals een korte documentaire over het maken van de film en een interview met Robin Hardy en Christopher Lee uit 1979. Als liefhebber best leuk om te zien voor wat extra achtergrondinformatie.
The Wicker Man weet anno 2013 nog steeds een compleet unieke ervaring te zijn. Waarschijnlijk zal lang niet iedereen deze film kunnen waarderen, maar ik moet zeggen dat ik er best van genoten heb.